Saturday, 25 June 2011

Best Rumah Yong nie...

Rumah Yong kat Padang Serai Kulim nun memang best. Banyak benda boleh dibuat & diexplore  dek kerana kerajinan yang melampau kakak saya sorang nie. Hehe....tak caye? Jom tengok gambo2 kat bawah nie...

Anak2 buah Mak Yong yang hepi bila dapat pergi ke rumah Mak Yong. Berlari sana-sini.


Berposing kejap.


Baru nak perasan pakai sandal abah yg beso gedabak. hahaha..


Faktor penarik yang paling utama. Main dengan arnab2 Mak Yong diorang. Bagi makan, minum susu & main dengan anak2 arnab tu. Ate, Mak Yongnya pun bela baby arnab nie mcm bela anak orang. Punya la caring dengan binatang. ish ish ish... (tak snap gambo baby arnab...rasa geli sikit...hahaha..)


Arnab2 nie kakak saya ternak dan jual. Dijual ikut saiz. Yang besar tu rm8 seekor. Murah tak?


Yong ajak jalan-jalan kat dusun dia. Mak aiii...punya la terang dusun buahnya. Tak berani orang nak curi duriannya. hahaha....


rasa nak jolok je buah durian yg sebiji nie. geram betul. awat la tak gugoq masa mai sana haghi tu... hehe


buah dokong yang tengah lebat berbuah. tapi sayangnya belum masak...huhu..


durian yang agak meriah buahnya di pokok.


limau manis macam buah oren tu (berkulit tebal) dah siap berbuah. Pokok kecik lagi dah berbuah...


sayur-sayuran yang ditanam kakak saya. ada kailan, kucai, cili...blabla...hehe


ini la ulam pucuk putat.


jenjalan sat kat rumah mak mertua Yong yang tinggal berdekatan. Ini la pokok lipstik. Bunganya macam lipstik.


Ini buah strawberi kampung. Sebenarnya ada dua biji. Sebijik tu saya dah makan. Rasanya masam2 manis & agak rangup. Sedap jugak.


Buah anggur yang terdapat di halaman. Muda lagi ni. So, tak dapat la nak petik.


sebahagian koleksi orkid Yong.


dah penat jalan-jalan, jom makan durian pulak. Fresh2 baru gugur. 


Ais krim malaysia perasa durian yang dijual kakak saya. Harganya hanya 20sen. Saya pernah jugak gaduh dgn kakak saya nie pasal harga jem tart yang dia jual tak sampai rm30 untuk 100 biji. Udah la pakai buttercup, pastuh tekan acu tart gulung tu guna manual sampai bengkok ibu jari kanan & sakit pinggang. Rasa macam tak berbaloi jual murah sangat. Tapi dia kata, jual mahal2 nanti orang tak mahu beli dah. Ish ish ish...pemurah betul.

Makan tengah hari, kakak saya masak masakan kampung ikan puyu masak lemak dan goreng, pastuh sayuran dan ulaman beserta sambal belacan. Kutip hasil tanaman sendiri je. Ikan puyu pulak yang dia kail sendiri kat sawah depan rumah. Kakak saya nie baru je berhenti kerja, sebelum nie dia bekerja tau. Cuba bayangkan sambil bekerja sambil buat itu ini macam kakak saya. Perghhh.....memang super rajin betul. Tabekkk....



Posted by Picasa

9 comments:

  1. sabella....buah feveret akak tu...hehe

    ReplyDelete
  2. pergh! banyaknya buah.. haha.nak durian jugak

    ReplyDelete
  3. kat kampung akak kat Perak tu pun tgh musim jugak nie...jom la...

    ReplyDelete
  4. Yana suke tgk arnab...heheh...nak pilihara tak boleh sbb mak geli tgk heheh...satu lg yana pilihara kucing....heheheh

    Yana singgah n follow awk ye..

    ReplyDelete
  5. yana....kucing & arnab memang comel. tapi sejak kena cakar kucing, tak berani dah nak pegang. tengok2 je la... thanx sudi follow. :)

    ReplyDelete
  6. Seronoknye dpt lepak rumah akak tu.. Kalau dpt gi mesti takmo balik.. huhuhhuh

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan...

    bestnya ada kebun cam tu... rasa cam cerita dlm tv plak. sori la, saya ni jakun ckit sbb orng x de kebun. slalu berkebun kat pasar je....sedapnya durian tu. x sabar nak balik mkn durian. agak2 bulan ramadhan ada durian ke?

    ReplyDelete
  8. pendekar laut...hahaha....jemput la datang. kakak saya tu nampak je diam, tapi peramah orangnya... :)

    raja nurul fatin....salam perkenalan & thanx sudi komen. musim durian sekarang nie macam dah tak menentu. sekarang nie musim untuk negeri belah utara. tak pasti musimnya masih ada ke taknya bulan Ramadhan nanti...

    ReplyDelete