Monday, 1 August 2011

BuaH JenTiK2

Lama sungguh tak jumpa buah jentik-jentik. Last jumpa kat pasar malam kat Kulim sebelum tahun 2000. Jumpa tapi tak beli pun. Sekarang nie macam teringin la pulak. Dah lupa rasanya macam mana. Mana nak cari kat Selangor nie ye? 

*google

Unik cara nak makan buah nie. Kena jentik nak bagi kulitnya terbuka. Kalau tak silap rasanya masam manis. Masa makan buah nie umur 9 tahun. Lepas tu tak makan dah. Tu yang lupa rasanya macam mana. Tapi kenangannya tak lupa. Saya mengiring kakak saya yang kawen dengan orang Kedah. Orang lain sibuk makan hidangan kenduri, saya sibuk makan buah jentik-jentik dengan kawan-kawan baru yang saya jumpa kat kenduri tu (peramah bebeno la konon..) . Jakun tak pernah jumpa la katakan. hahaha....

p/s: dikesibukan orang bercerita pasal Apek putus tunang, saya sibuk teringin buah jentik-jentik pulak.  :p


3 comments:

  1. biarlah mereka.kite nk nasihat pon tak boleh.hehehehe

    sedap ke buah jentik ni kak?tak pnh dgr pon.

    ReplyDelete
  2. masam2 manis kot....last makan masa darjah 3. memang enjoy makan buah nie. hari tu ada member letak kat fb pasal buah nie. tu yg tetibe teringin tu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya memang ada makan buah ni. persoalan skg dkt mana hdk dapat benih . banyak generasi skrg da tak tahu langsung hal buah jentik2 ni.

      Delete