Wednesday, 18 January 2012

Kisah kamben lagi...

Lama tak letak cerita dalam loghat Perak yang lawak.
Jom kite gelak ghamei-ghamei... 

Cerita dicilok dari FB:

al-kisoh nyer pade suatu petang budak ghenik tu dah bekawan balik dgn si tahir yg dah kena teghajang dgn dia haghi tu.. deme lepak ateh panken bawoh pokok menia ngadap ke sungei yg nin bebeno ayo nyer tu...

TAHIR: 'kamu tak ade ape2 ceghiter lawak ke? chegiter ler kumer nak dengo..'

BUDAK: 'nak dengo yek.. wokeh le, pade suatu haghi di aderkan satu pertandingan menghidu bau kat dlm sebuah bilik ghenik, kat dlm bilik tu ade 10 ekor kamben.. peserte petama daghi amerika... baru 3 minit dia masuk, udah keluo sampei muntoh mungek.. peserte kedua daghi jepun... yg boleh tahan bau kamben tu sampei 10 minit je dia pun teghuih tumbang bedighi kat situ je.. peserte terakhir daghi bangladesh... baghu seminit masuk, 10 eko kamben tu lak yg muntoh2 beghebut-ghebut keluo daghi situ..

Si tahir punyer le gelok sampei beghayo mate.. hinguih melejeh-lejeh keluo..


Vocab tambahan

nin = jernih
budak ghenik = budak kecil
kumer = saya
melejeh-lejeh = meleleh-leleh

p/s:  Oghang Kuale speaking cenggini le....kalo terlepaih taip loghat Kuale, maafkan le teman ni ye? hehe..



2 comments:

  1. temana maafkan laa.sama sama kitak blajoo ya edokk?

    ReplyDelete
  2. cik pha... kawe pong bole kecek klate gak....kuikuikui...

    ReplyDelete