Thursday, 12 July 2012

Jika rezeki sudah tertulis begitu....

Semalam, terkocoh-kocoh nak balik cepat sebab nak masak makan malam.
selalunya masak nasi dan lauk pauk simple.
tapi semalam tetiba teringin char koey teow.
nak goreng ala-ala char koey teow Sungai Dua yang sedap macam kat Kulim nun.
pehtu berangan nak makan goreng pisang panas. 
walah.....sedapnya.
harus balik cepat-cepat.

sampai-sampai kedai runcit Aceh yang dekat dengan rumah tu,
tak teringat langsung nak beli kerang dan taugeh.
puncanya sibuk memilih pisang.
memang teringin sangat makan pisang goreng.
tapi pisang abu kat kedai tu masih belum masak.
ehh...mana boleh jadi ni.
tekak dah teringin sangat ni.
nak makan pisang goreng jugak.
capai pisang awak, bayar dan terus keluar kedai.

sampai-sampai kat rumah, baru teringat pasal kerang dan taugeh.
alamak! nak turun balik, idak kosser la der..
rumah mokcik takde lif.
makanya masak la apa bahan yang sedia ada dalam fridge.
terbang hilang la rezeki nak makan char koey teow di petang rabu sambil layan drama Dejavu di Kinabalu.
char koey teow dah bertukar menjadi mi goreng.


#mi goreng main campak-campak namanya... :p

lepas tu goreng pisang awak pulak.
walaupun dalam hati teringin nak makan pisang goreng pisang abu (eh? paham tak ayat nih?)
pisang awak pun jadi la.
saya pilih buah pisang yang baru nak masak sebab saya tak suka makan pisang goreng yang menggunakan pisang dah masak sangat. lembik.
tapi tu la, pisang awak yang tak benar-benar masak, rasanya kelat sikit.
tapi apadehal....celup je dengan susu krimer.
sedap wehhh makan panas-panas.

#pisang goreng yang sedap ialah pisang goreng yang menggunakan pisang yang baru nak masak dan dipotong  tiga dan digoreng dengan bancuhan tepung beras, kunyit dan garam. paling best, menggunakan pisang abu. walaahhh....

Perancangan hati, nak makan char koey teow dan pisang abu goreng.
tapi yang dapat ialah mi goreng dan pisang awak goreng.
dah tertulis rezekinya begitu.

dan tadi...
saya telah menerima sepucuk surat dan sepucuk memo.
memo untuk menghadiri rehersal untuk esok.
dan surat yang mengatakan.....

#Tahniah dan Syabas kepada puan bla bla bla...

Gembirakah?
nak mencak melompat sangat, kata kang....memang teringin bebeno tak pun perasan bagus.
nak buat derk je, kata kang.....eksyen beno pulak macam tak hadap atau tak kisah je anugerah orang nak bagi.

makanya, saya akan menerima semua ucapan tahniah dengan senyuman, insyaAllah.
semua datang bekerja dan membuat kerja seikhlasnya.
tapi nak buat macam mana...
dah rezeki saya tertulis begitu.
Alhamdulillah..... :)



38 comments:

  1. Nyue....terima kasih Nyue... :)

    ReplyDelete
  2. loh kuetiow tukar jd mee,hehehe.mee pon sodap.tahniah sis.

    ReplyDelete
  3. adoyai tergodA tgk mee goreng tue, da lah nga puase nie :D

    Tahniah sis !!

    ReplyDelete
  4. Cikpuan rara.... Terima kasih rara... :)

    ReplyDelete
  5. cikeyrah... Ye ke? sorriii.....
    Terima kasih ye cikeyrah... :)

    ReplyDelete
  6. SYABAS... pekerja cemerlang tu....

    ReplyDelete
  7. Syani... Terima kasih ye Syani... :)

    ReplyDelete
  8. Salam Yong Yana,

    samalah selera kita, kalau nak makan pisang goreng suka pisang abu yg belum begitu masak. Yang masak lembik, tak sedap!

    ReplyDelete
  9. hahahaha.. disebabkan pisang, terlupa langsung pasal char kuey teow ye??hehehe

    ReplyDelete
  10. bestnya mee..campak2 pn tetap nmpk bez..hehe :D
    btw, tahniah~

    ReplyDelete
  11. ha... memang sedap nmpak mee campak2 tu..

    walaupun men cmpak2 jer :D

    *tahniah.. teruskan usaha anda cemerlang n gemilang

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah..rezeki tu...
    sedapnye mee campak2 tuuu...slrup! pisang grg..so yummy!

    ReplyDelete
  13. tahinaih akak..!
    mee goreng cmpk2 tu yg buat sedap tuu..!

    pisang yang dah masak,di buat goreng mmg sedap..!

    ReplyDelete
  14. Salam.

    Kemain akak ku, padehal,hehe, rock tu,wehehehe. Walaupun char kuey tiaw menjadi mee grg..bedal, janji boleh masuk mulut >_<

    Wah..tahniah ya kak, anugerah perkhidmatan cemerlang tu.. ^_^

    ReplyDelete
  15. kak kamsiah....lately, suka campur mcm2 cerita dlm satu entri. Malas atau mmg suka merepek mcm niyang rapik? ekeke...

    ReplyDelete
  16. MOH KEMBARA.... w'salam kak halima. Lagi pun pisang yang dah masak sangat, bila digoreng makan byk minyak, kan?

    ReplyDelete
  17. Boni.... tak fokus, cenggitu le...huhu

    ReplyDelete
  18. Alynn Niza... mmg sedap kot sbb licin satu kuali..hehe. Thanx.. :)

    ReplyDelete
  19. Nong Andy... time lapo tengok gambo makanan, memang sedap memanjang le...hihi.
    amiiiinnnn.....thanx Nong... :)

    ReplyDelete
  20. Yumida.... alhamdulillah...nikmat mana lagi yang harus didustakan? :)

    ReplyDelete
  21. Cik Nur.... terima kasih cik nur.. akak main masuk je apa rencah yg ada... :)

    ReplyDelete
  22. Noraqilah...terima kasih. :)

    ReplyDelete
  23. Lana.... salam. Rock ke akak ni? hahaha....main belasah je pon. Masak main belasah....mcm tulis blog jugak le. :D

    terima kasih ye Lana. Ekceli, akak x sangka pun. tapi anggap je la rezeki Allah nak bagi... :)

    ReplyDelete
  24. wahh thniah dpt anugerah cemerlang :)

    ReplyDelete
  25. eyjalukman....terima kasih... :)

    ReplyDelete
  26. tahniah krn dapat APC :)
    kerja rajin lagi lah lepas nih :)

    ReplyDelete
  27. Sop Nama Saya....Terima kasih Sop. InsyaAllah... :)

    ReplyDelete
  28. Tahniah Yana, goreng pisang dan mee goreng tu memang menyelerakan...jemput follow blog kak ina...terima kasih.dairisally.blogspot.com

    ReplyDelete
  29. Wah, syok tu dpt APC.. best, best tahniah kak..

    ReplyDelete
  30. tahniah2..;) terliur plak tgk pisang tu,hehe

    ReplyDelete
  31. kiter dtg follow awk..salam kenal..
    waa...tahniah yer.....meleleh tgk mee goleng tu.;)

    ReplyDelete
  32. Sally.... thanx kak ina. dah lama follow blog kak ina tu... :)

    ReplyDelete
  33. babycomel....terima kasih. Alhamdulillah ...rezeki. :)

    ReplyDelete
  34. zaxx... Terima kasih. Pisang goreng tu senang je nak buat. Celup tepung, pastu goreng. Lagi sedap dan kualiti dari yang jual kat tepi jalan tu. Entah berapa ratus kali dia guna minyak untuk menggoreng sampai dah nak warna hitam...huhu..

    ReplyDelete
  35. dhiashahida...terima kasih. Mi goreng tu biasa2 je. Cuma time lapo tengok gambo makanan mmg nmpk sedap memanjang...hehe..

    ReplyDelete