Kisah seorang Qisya


Ini saya. Mama saya berikan saya nama Qisya sebab mahu saya terus hidup dalam keadaan yang baik. Sama ada di dunia atau di akhirat. Sekarang saya dah berusia dua tahun 4 bulan. Mama saya suka bercerita pasal saya dalam blog dia. Header di blog mama saya hanya menggunakan gambar saya sejak beliau menulis blog. Gambar tu tak pernah bertukar sedangkan masa tu umur saya baru berusia 8 bulan.

Adakah saya sekarang sudah tidak comel maka mama tidak mahu menukar gambar saya? Atau pun mama memang merupakan seorang blogger yang memang tak pedulikan design blognya lagi melainkan hanya buka blog untuk update entri saja? Ok. Abaikan.

Mari kembali dengar cerita tentang saya di usia dua tahun 4 bulan ini. Mama telah membelikan saya sepasang telekung. Saya berasa sangat happy dan akan ikut mama dan abah saya solat. Tapi saya belum tahu baca apa-apa melainkan sebutan Allahuakbar. Saya dah boleh ikut berdiri tegak, iktidal, rukuk, sujud dan tahiyat akhir. Cuma saya selalu confuse nak angkat telunjuk jari kanan atau kiri semasa duduk tu. Tapi tak apalah. Nanti saya dah besar sikit macam abang, mesti saya dah pandai solat sendiri.

Tapi saya sangat geram dengan abang saya.
Dia suka kata saya tidak comel. Sakit hati saya sedangkan saya tahu saya comel. Lepas tu semalam mama kata hidung saya kemek. Mama gelak-gelak. Saya tak tahu tentang maksud kemek tapi tahu mama mengata tentang saya. Saya marah dan sangat terasa hati dengan mama. Saya cubit-cubit mama dan terus menangis.

Mama bertanya Abah kenapa saya menangis. Abah pun beritahu mama sebab mama mengata saya. Lepas tu mama terus hug saya dan pujuk saya yang saya adalah baby comel mama sampai bila-bila. Hilang tangisan saya dan terus ambil tudung suruh mama pakaikan. Saya sungguh happy dan bertanya..."Adik comey, mama?" Mama terus jawab ya. Saya sungguh happy.

Saya suka sangat touching sekarang ni. Tak tahulah mengapa. Hari tu masa hantar Ucu di airport, saya pun menangis juga. Lambaian Ucu di kejauhan lalu menghilang di mata amat menyedihkan saya. Ireen, Abg Amsyar dan Abg Ryann tak menangis pun. Saya sangat sedih dan berasa ditinggalkan. Raungan saya mendapat perhatian semua orang. Sikit pun saya tak rasa malu sebab saya benar-benar sedih.

#Ucu dah tinggalkan saya....

Saya harap Ucu cepat balik. Ucu kata nak ada klinik sendiri suatu hari nanti. Moga-moga cita-cita Ucu tercapai. Saya pun nak bercita-cita sama macam abang. Kami sama-sama nak jadi pandai macam Ucu.

Pasal abang yang suka cari pasal dengan saya tu, saya akan selalu bertabah hati. Walaupun bila bau kentut je abang akan kata "Adiikkkk..." bila barang bersepah atau hilang je "Adikkkk..." bila air tumpah je dia tetap akan kata "Adiiikkkk..." , saya akan bersabar sebab saya belum pandai membalas ayat yang betul dan sesuai. Saya cuma pandai babap je dia balik dengan apa yang ada ditangan saya. hehe...

Ok. Itu je cerita tentang saya pada hari ini. Saya tidak tahu apa akan berlaku pada masa akan datang. Tapi saya yakin semuanya akan baik-baik saja seperti maksud nama saya. InsyaAllah... 



9 Comments

  1. amboi...tang rambut yg tak tahan tu..ikal mayang...
    Qisya nak jadi menantu aunti tak..?:)

    ReplyDelete
  2. kak kamsiah.....untuk anak aunty yg mana satu? ekeke...

    ReplyDelete
  3. sian adik.. apa yg abang buat adik yg kena..hehehe..

    qisya comel..!

    ReplyDelete
  4. amboiii touching gak aunty dgr kisah qisya...semuge jadi anak yg baik yer buat mama dan abah dunia dan akhirat...

    ReplyDelete
  5. siannya dia..ucu tinggalkan dia ye...takpelah..semoga membesar menjadi seorang yang berguna pada masyarakat ye..amin.,,

    ReplyDelete
  6. kiut... rase nak cubit pipi sikit boleh? hihi

    ReplyDelete
  7. alahai.. Qisya.. kamu sangat comel.. abg amsyar jeles tu.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. Cik nur.... actually, akak pun naik geram dgn perangai Amsyar yg kuat menyakat. hehe

    ReplyDelete