Monday, 5 November 2012

Insiden penyebab rindukan tepung gomak

Lama dah tak makan kuih tradisional yang satu ni.
Tepung gomak atau habuk-habuk namanya.
Siapa belum pernah kenal kuih ni,
rupanya macam gambar di bawah.

#google.

Kuih ni liat-liat sikit sebab guna tepung pulut dan berintikan kacang hijau.
Payah juga nak jumpa sekarang ni di warung-warung jual kuih.

Ada sebab saya tiba-tiba merindukan kuih ni.
Dua malam sudah, ada insiden yang bikin saya geraaammmm sangat dengan si kecik Qisya.
Sambil asyik layan tv, tiba-tiba terbau wangi bedak baby satu rumah.


#Pusing ke belakang-----> haaaa.......best betul melihat pemandangan ini.


#dan tiba-tiba meluru si kecik ini ingin menyelamatkan diri sebelum kena marah.


#Maunya mama tak marah. Inilah muka yang menghadap mama membebel. Slumber, ekk??

Serius!
Dah macam zombi kampung pisang.
Tak pun Ju-on versi rambut kerinting. kah kah kah....

adoiiii.....anak oh anak...
tensi betul mama ni.
dah le habis satu botol bedak ditunggangnya sampai habis.
tumpah pulak air kat atas taburan bedak tu.
jenuh nak menonyoh lantai dibuatnya.

Sabo je la.
dan bila tengok balik muka qisya macam ni, terus teringatkan tepung gomak.
dah bertahun-tahun tak makan kuih tu.
kat Shah Alam, kat mana ada jual ye?



20 comments:

  1. alololo comel betul tengok muka Qisya.. muka tak bersalah pun ada jugak tu.. heheh..

    kuih tu sekarang ni memang susah nak cari.. saya tak pernah cuba buat lagi.. nanti sis yana share la resepi.. hehehe..

    kirim salam kt si cilik Qisya.. comel betul tgk muka dia.. :D

    ReplyDelete
  2. hah,elok sgt leh geng dengan si oni neh. gemor sangat main bedak.


    kat kedah ade la jual tepun gomak. ngee..

    ReplyDelete
  3. lama dah tak makan kueh tu..!
    bila tgk kat blog akak rasa rindu terus kueh tu.. :)

    ya ALLAH..Qisya..!
    habis satu badan penuh bedak.. :)

    ReplyDelete
  4. lariii. zombiiii! haha..

    sabo jelaaa :P

    ReplyDelete
  5. hahaha... mmg betul2 jd tepung gomak :_)

    ReplyDelete
  6. Heheh.. tergelak baca Entri ni.. serius betul muka qisya.. hihih...

    NH pun dah lama tak makan kuih ni...

    ReplyDelete
  7. haha amboi..npe smpi cmtu..
    suke men tepung ke tuu..ish3..^,^

    ReplyDelete
  8. mcm mana boleh tringtkan kueh lak , btw , nakal bto bby tuh ... hehehe , bby gurl yang nakal ..

    ReplyDelete
  9. hahaha..dah mandi tepong dak comey tu.dah lama x mkn kue tepong gomak nih

    ReplyDelete
  10. Aishah Jahirah... dia mmg suka main bedak, tp x pernah pulak jadi mcm ni. Terlebih leka tengok tv le tu. hehe

    ReplyDelete
  11. Fiza Suhaimi....hehe...sabo je la kalau dah buat muka mcm ni. Nak marah lebih2 sgt kang tak sampai hati pulak.

    kuih tu resepinya kena google la jwbnya. Tak pernah buat sendiri. :)

    ReplyDelete
  12. Makbed...ha'ah....geng si oni le ni. hehe....
    kat kedah tu dah mmg tmpt dia. Jauh sgt le pulak. huhu..

    ReplyDelete
  13. Cik Nur... Akak nak buat sendiri, vitamin M terlebih. hehe.
    Qisya mcm tu la. lasaknya mcm bukan gegel..haishh..

    ReplyDelete
  14. kura.... auntynya panggil Qisya da Zomba! hahaha...

    ReplyDelete
  15. Sop.... tu la pasal... noti betul. :)

    Nasir Hamzah... haha...x pasal2 ramai teringin makan kuih ni.

    ReplyDelete
  16. Cik yaya....main bedak...bukan tepung. hehe..

    cweet pinky... mcm mana x teringat kuih, kalau muka dah selopong bedak cenggitu kan ke org panggil mcm tepung gomak? :)

    ReplyDelete
  17. Chenta Ieyfa Latieyfa.... dia buat ritual mandi bedak. Siap buat mcm syampu lagi. ekeke...

    ReplyDelete
  18. hehehe.. ragam anak-anak baya Qisya ni la yang menyerikan hidup kita.. tapi ni.. memang betul-betul bikin mama tensi ya.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  19. nyue suka kuih ni...tp dh lama xmakan...huhuhu...sedap plus lembik2..huhuhuhu

    ReplyDelete