Friday, 7 December 2012

Ini putu! Ini mayam!

keh keh keh...
sebelum share cerita ni, saya nak gelak dulu.
memang kelakar kisah di pasar tani berhampiran rumah saya.

Suatu petang khamis yang mendung,
terpacaknya seorang berbangsa Cina, seorang berbangsa India dan seorang berbangsa Melayu di hadapan gerai yang menjual putu mayung/mayam.
Yang berbangsa Melayu tu sayalah.
Rasa sungguh satu Malaysia pulak tetiba. ekeke..

Kami menunggu giliran masing-masing untuk membeli putu mayam tersebut.
Tiba-tiba prospek pembeli yang berbangsa Cina bersuara,
"Saya nak putu!" kata beliau.
"Nak berapa?" tanya si penjual.
"Saya nak putu! Ini bukan putu! Ini mayam!" kata si prospek pembeli Cina tadi.
"Inilah putu mayam. Kami memang panggil kuih ni putu mayam." kata si penjual.
"Eh? Bukaaaannnn...ini mayam. Saya nak putu! kata si pembeli.
(saya masa ni dah jenuh tahan gelak dah dengan pembeli yang berbangsa India yang turut menunggu)

"Takda putu tak apalah." kata si prospek pembeli Cina tu sambil berlalu tanpa membeli putu mayam tersebut.
Elok je beliau berlalu, terus mengekek kami ketawa bersama.
Yang muka si penjual dah annoying giler.

Apa kes la degil bebeno?
Dah terang-terang depan gerai tu tulis besar-besar Putu Mayung.
Dah le buat perangai bodoh sombong pulak tu.
Kot ye pun tak pasti nama kuih, tanya la dulu.
ini main jerkah-jerkah je kat si penjual, lepas tu siap mengajar pulak tu...
mestilah rasa sakit hati si penjual, tu kan?
Adoiiii.....macam-macam ragam manusia ni.

Ok. sesiapa yang tak kenal segala satnika jenis kuih putu, meh sini saya tunjukkan.

 #ini namanya putu piring. Berbentuk piring terbang (yang benonye...ekeke..) Kalau di Selangor, rupanya agak lembap dan berinti gula merah, lepas tu bertabur kelapa dan campuran gula putih merah. Kalau Perak punya version especially di Kuala Kangsar, Putu Piringnya agak gebu tapi agak kering dan liat-liat sikit bila digigit. Intinya berisi kelapa bergaram. Rasa lemak-lemak gitu dan tiada taburan kelapa dan gula lagi dah padanya. Tahan lebih lama pulak tu.



#yang ini pulak feveret saya. Putu buluh/Putu Bambu. Berbentuk silinder. Dikukus menggunakan batang buluh yang kecik-kecik tu. Paling sedap, boleh didapati di Pasar Malam Taman Mutiara, Kulim. Intinya gula merah pekat yang liat-liat sikit tu.




#haaa....inilah Putu Mayung/ Putu Mayam tu. Berbentuk mihun yang disanggul. Tiada inti dan seperti biasa lazimnya ditabur dengan kelapa dan campuran gula merah & putih.

Kalau tak pasti jugak jenis-jenis putu ni, silalah bertanya dulu.
bukan apa, takut terjadi peristiwa macam cerita di atas.
lawak, kot. hehehe...

Terima kasih sudi baca.
Luv,




40 comments:

  1. waaa mengidam pulak nak makan putu mayam...

    yang cina tu kalau tak tau tunjuk je la nak yang mane kan senang...

    ReplyDelete
  2. Rapunzeel....gerai putu mayung ni jual putu mayung saja. Tu yaang semua org konpius dibuatnya. ekeke..

    ReplyDelete
  3. Jna..... memang ponnn. Feveret tuuu...hehe

    ReplyDelete
  4. Putu bambu.... feveret saya tu...

    ReplyDelete
  5. @SYANI
    memang sedap, kan syani? Rasa x sabo pulak nak ke Kulim cari yg tersedap tu. hehe...

    ReplyDelete
  6. putu mayam fev afnan..pernah beli 3 bungkus habis...

    ReplyDelete
  7. amboi...sempat promote putu bambu taman mutiara lagi tu hehe...peberet akka jugak tu...
    putu mayam yg perisa pandan sedap ,kan...

    ReplyDelete
  8. tah hape2 cine tu...!!
    tingin putu buluh pulak ni...hihh

    ReplyDelete
  9. hehehehehe..da lama tak pekena putu mayam dengan putu piring ni

    ReplyDelete
  10. hahahha lawak btol ekk

    putu sahaja ada ka :p

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Yong,
    adeiii deme gaduh2 pasal nama, kalau dia nak bagi jer!
    Udoh minum teh limau?

    ReplyDelete
  12. awat kasaq je putu mayam tu..tak selera aku nengoknye kak..yang lain tu nampak sedap..haha

    ReplyDelete
  13. ooo...si cina tu nak putu bambu atau putu piring kot...ayu suka makan putu bambu...cedap:)

    ReplyDelete
  14. sini susah nak carik o yana.. tunggu bulan ramadan baru ada kena jual di bazaar.. tu pun dari penjual yg dtg dari semenanjung :D

    pernah rasa.. enak hingga teringat-ingat..

    *tengah meleleh air liur tgk gambo putu ko ni..

    ReplyDelete
  15. Putu mayam kalau india buat pasti sedap!!

    ReplyDelete
  16. hi yana!

    ok.i must admit- saya da try berulang ulang kali da untuk "mencintai" putu ni...tapi xleh laaa... :'(

    xkena ngan selera...

    hehehe

    :P

    ReplyDelete
  17. kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
    semoga bisa jadi semangat
    Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

    ReplyDelete
  18. hahaha..
    semua putu-putu ni kegemaran saya.. febret!!

    tersenyum baca entry kak yana ni.. SY NAK PUTU!! hehehehe

    ReplyDelete
  19. @Qhaifa Nur
    3 bungkus boleh habis? mmg sgt feveret le tu kekdahnya...hehe

    ReplyDelete
  20. @❤Kamsiah❤
    mmg paling best la yg kat Tamn Mutiara tu kak...teringat2.. huhu

    ReplyDelete
  21. @boni kacak
    bz bebeno ke boni sampai x sempat menyinggah pasar malam? :p

    ReplyDelete
  22. @Halimaton Ibrahim
    masalahnya dia taknak putu mayam. Nak putu lain tp x reti namanya. hahaha...

    ReplyDelete
  23. @Ym.Bundle
    nmpk kasaq pasai akak amik gambaq dekat2 sangat kot. kecik je putu mayam tu..

    ReplyDelete
  24. @Ayumi Comot
    betul2....mmg paling sedap, putu bambu le. :)

    ReplyDelete
  25. @Nong Andy
    sabo je la menanti di Ramadhan depan. Kalau ada yg segera, aku pos dah kat ko. :)

    ReplyDelete
  26. @Hanif Idrus
    lama dah x makan putu mayam yg org india buat. x jumpa dah pon.

    ReplyDelete
  27. @Mr.Clive
    ala Clive...citarasa manusia manakan sama. mcm tekak akak ni la x dpt terima durian crepe. :)

    ReplyDelete
  28. @AdaM Hawa
    balik karang singgah pasar malam. :)

    ReplyDelete
  29. hahaha...lawak2...k.sal x suka putu2 di atas..tapi sgt suka putu kacang

    ReplyDelete
  30. @Kak Sal
    ok. org Taman Mutiara dah dtg komen. hehe.... nanti boleh order dgn mak yana punya putu kacang ye kak sal? :D

    ReplyDelete