Saturday, 23 February 2013

Adab berjiran


Asalamualaikum....bismillah..

Semalam semasa balik kerja, terpandang beg kertas yang dilekatkan di dinding tangga tingkat rumah saya.
Di beg kertas itu tertulis..
"Mintak mahap yer, taik kucing ni bukan taik kucing saya. Kucing saya dah 2 minggu tak keluar rumah."

haish.....silap betul tak snap gambar.
Tersengih-sengih saya membacanya.
Lawak, kot.
Mesti ada jiran-jiran saya buat perangai lagi. -menghantarkan semula tahi kucing di hadapan pintu jiran saya yang membela kucing tu.
Si tuan kucing bengkek, dilekatkan pulak kat dinding tangga, bagi semua orang nampak.
hehe....memang tak menahan.

Macam manalah jiran-jiran tak menuduh dia, hanya dia yang membela kucing di tingkat kami tu.
Nak kata kucing liar, tak pernah nampak la pulak.
Saya pun pernah kena juga sekali, tapi encik hubby tak banyak cakap, buang je.
Malas nak gaduh-gaduh.

Susah juga bila ada jiran yang tiada kesedaran sivik ni.



Jom kongsi :
Hadis-hadis dinukil dari; Adab-Adab Berjiran, tulisan Syeikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid


Haram Menyakiti Jiran
01. Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Tidak masuk syurga seseorang yang jirannya tidak merasa aman dari kejahatannya.” [Bukhari dan Muslim dan lain-lain]

Berbuat Baik Kepada Jiran
02. Dari ‘Aisyah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Jibril terus menerus berwasiat kepada ku untuk berbuat baik terhadap jiran, sampai-sampai (sehingga) aku mengira dia akan menjadikannya sebagai ahli waris.” [Bukhari dan Muslim]

Memberi Perhatian Terhadap Jiran
03. Dari Abu Dzar r.a katanya : Kekasih ku (Rasulullah saw) berwasiat kepada ku : “Jika kamu memasak sayur, maka perbanyaklah kuahnya dan perhatikanlah jiran mu.” [Muslim dan lain-lain]

Toleransi Terhadap Jiran
04. Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Janganlah sekali-kali salah seorang dari kalian melarang jirannya untuk menancapkan kayu di temboknya.” [Bukhari dan Muslim dan lain-lain]

Cabang Dari Iman
05. Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah menyakiti jirannya.” [Bukhari dan Muslim]

Sebaik-baik Jiran
06. Dari Abdullah bin ‘Amr r.a : Rasulullah saw bersabda, “Sebaik-baik teman di sisi Allah adalah orang yang paling baik di antara mereka terhadap temannya. Dan sebaik-baik jiran di sisi Allah adalah orang yang paling baik di antara mereka terhadap jirannya.” [Sahih, At-Tirmidzi, Ahmad, Darimi dan Hakim]

Jiran yang Baik Termasuk Dalam Kebahagiaan
07. Dari Sa’d bin Abi Waqqash r.a : Rasulullah saw bersabda, “Ada empat perkara yang termasuk (dalam) kebahagiaan :
(a). Isteri yang solehah,
(b). Tempat tinggal yang luas,
(c). Jiran yang baik; dan
(d). Kenderaan yang nyaman.

Dan empat perkara yang termasuk kesengsaraan :
(a). Jiran yang buruk,
(b). Isteri yang buruk (agama dan akhlaknya),
(c). Tempat tinggal yang sempit; dan
(d). Kenderaan yang buruk.” [Sahih, Ibnu Hibban dan Al-Khatib]

Tidak Diperbolehkan Kenyang dan Membiarkan Jirannya Lapar
08. Dari Abdullah bin Musawir, katanya : Aku mendengar Ibnu ‘Abbas r.a menyebutkan Ibnu Zubair, lalu menuduhnya bakhil. Kemudian berkata :

‘Aku mendengar Rasulullah saw bersabda, “Tidaklah disebut mukmin orang yang kenyang sedangkan jiran di sampingnya kelaparan.” [Hadis Hasan. Riwayat Bukhari, Hakim dan Al-Khatib]

Hilangnya Iman
09. Dari Anas r.a : Nabi saw bersabda, “Demi Dzat yang jiwa ku berada di tangan-Nya, tidaklah seorang hamba itu beriman, sehingga dia mencintai jirannya – atau berkata : saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya.” [Bukhari]

Wasiat Kepada Wanita
10. Dari Abu Hurairah r.a : Nabi saw bersabda, “Wahai para wanita Islam, janganlah sekali-kali seorang jiran perempuan meremehkan hadiah yang diberikan kepada jirannya walaupun hanya kuku kambing.” [Bukhari]

Mendahulukan Hak Jiran yang Paling Dekat
11. Dari ‘Aisyah r.a, katanya : ‘Wahai Rasulullah, aku mempunyai dua jiran, lalu kepada siapakah aku memberikan hadiah? Baginda menjawab, “Kepada yang paling dekat pintunya dari mu.” [Bukhari]

Kesaksian Jiran
12. Dari Ibnu Mas’ud r.a, katanya : Seseorang bertanya kepada Nabi (saw) : Bagaimana saya boleh tahu bahawa saya telah berbuat baik dan berbuat buruk?

Baginda (saw) menjawab, “Jika kamu mendengar tetangga mu berkata, ‘Engkau telah berbuat baik’, maka bererti kamu telah berbuat baik.

Dan jika kamu mendengar mereka berkata, ‘Engkau telah berbuat buruk’, maka bererti engkau telah berbuat buruk.” [Sahih, Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Al-Baghawi]

Perdebatan Antara Jiran
13. Dari ‘Uqbah bin Amir r.a : Nabi saw bersabda, “Dua orang yang berdebat pertama kali pada hari kiamat adalah dua orang jiran.” [Sahih, Riwayat Thabrani, Ahmad dan lain-lain]

Menyakiti Jiran Penyebab ke Neraka
14. Dari Abu Hurairah r.a katanya : Seseorang berkata, ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya Fulanah banyak melakukan solat, sedekah dan puasa (ibadat). Hanya saja dia menyakiti jiran dengan lisannya.’

Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Fulanah diceritakan sedikit melakukan puasa dan solat. Tetapi dia bersedekah dengan beberapa potong keju dan tidak menyakiti jirannya.” (Kemudian) Rasulullah saw bersabda, “Dia di dalam syurga.” [Sahih, Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Hakim]

Maksudnya : Islam bukan hanya menitikberatkan pelaksanaan ibadah fizikal semata-mata. Ia perlu seiring, iaitu pelaksanaan fizikal dan kerohanian (akhlak yang baik). Sesuai dalam firman Allah yang Maha Agung;
Surah An-Nahl [16] : 90
90. Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran.


Fitnah (Godaan) Jiran
15. Dari Hudzaifah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Fitnah (godaan) seseorang itu terletak pada keluarga, harta, anak dan jirannya. Boleh dihapus (godaan itu) oleh solat, puasa, sedekah, amar (ma’ruf) dan nahi (mungkar)...” [Bukhari dan Muslim]

Bersedekah Kepada Jiran
16. Dari Abu Said Al-Khudri r.a : Rasulullah saw bersabda, “Tidak halal sedekah diberikan kepada orang kaya, kecuali fisabilillah, orang yang dalam perjalanan atau jiran fakir yang diberi sedekah kemudian memberikan hadiah kepada mu atau mengundang mu.” [Sahih Abu Daud, Ibnu Majah dan lain-lain]
  



 Terima kasih sudi baca.

   

14 comments:

  1. err..sanggup dia cedok benda asing tu letak dalam beg..?adehh mmg luar biasa betul....erm...suruhlah org tu beli pasir kucing tu..bila kucing mmbuang, mmg tak berbau...

    apapun, lawaklah...haha

    ReplyDelete
  2. lawak bila bayangkan sanggup hantar balik dengan nota macam tu. tapi itulah hidup berjiran ni macam2 karenah ada....hidup berjiran kena banyak bersabar & bertolak ansur baru bahagia.. :D

    ReplyDelete
  3. Jiran amat penting untuk kita. Misalnya, ade kecurian berlaku. Jiran boleh inform polis. Kalau laa tak bertegur sapa antara jiran . Memang perpecahan akan berlaku :)

    ReplyDelete
  4. hidup beejiran mmg mcm2 ragam boleh jumpa...

    ReplyDelete
  5. Hehhee kesian pulak dia kena fitnah, atau mungkin kucing dia pandai menyusup keluar. U know la kucing kan pandai maipulate hehehe. Tapi apa pun, mmg sentiasa kena berbuat baik dengan jiran.

    ReplyDelete
  6. ha3... jiran yg bela kucing tu terasa sendiri lerr tu... kih3

    ReplyDelete
  7. Macam2 ragam hidup berjiran ni ;)

    ReplyDelete
  8. hahaha... terima kasih atas semua hadis-hadis yg di sertakan. aku sudah khatam membacanya. macam-macam hal jiran ni.

    aku pun kekadang ada juga geram dgn jiran. tapi setakat ni tak pernah la bermasam muka dengan mereka. pasal tak puas hati tu memang ada sekali sekala ada.

    aku dah tak bela kucing lepas kucing aku mati :(

    ReplyDelete
  9. jiran saya pun ade pelihara kucing jugak.
    siap kucing tu lepak atas kusyen motor je.
    takde la nak marah..cuma halau je la kucing tu..huhu

    ReplyDelete
  10. hidup berjiran mestilah berbaik2...

    ReplyDelete
  11. adab berjuran.
    gud menyebarkan ilmu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. *berjiran

      (ternampak pulak..hahaha)

      Delete
  12. haaa..aku marah sebab ni la kak..jiran sebelah rumah bela kucing..tapi kucing dia selalu berak betul2 kat depan pagar rumah kitorang..

    kalau nampak, boleh la tolong buangkan..tapi kalau xnmpk, terus lenyek dgn tayar kereta..habis garaj bau taik kucing..grrrr

    jiran tu pndai, dia tar kat depan pagar rumah dia, xbagi ada pasir..rumah kitorang pulak sewa jer..memang berpasir pun..

    ReplyDelete