Blogger tak ramah!

Assalamualaikum wbt....bismillah....

Stop jap story mory pasal umrah.
Saya bukan blogger tak ramah, tau....
Memang agak slow di blog sekarang ni memandangkan keadaan busy dengan kerja dan perkara lain.
Kalau ada masa lapang pun, vitamin M sering melanda. hehe....
Ya.... secara teorinya menulis pengalaman umrah adalah agak sukar.
Ini bukan pasal penceritaan pengalaman sahaja, tapi bimbang ayat yang gagal diolah sebaiknya akan menimbulkan annoying si pembaca lantas akan tertimbulnya fikiran tentang 'riak'.
Riak yang tanpa disedari ini adalah merbahaya saya kira kerana ianya adalah berkenaan dengan ibadah.

Puncanya, saya ditanya..

1) Yana, berapa kali ko buat umrah? Maka saya pun bagitahu. Lalu si polan pun menjawab, XXX buat (lebih banyak le) umrah. Dapat pahala haji......buat untuk orang tu...untuk orang ni...
Serius. Ada pertandingan umrah siapa buat lebih banyak ke? hehe...

2) Yana, ko panjat tak Bukit itu, bukit ini? Saya jawab tak. Seterusnya si polan jawab, xxx panjat jabal nur, panjat jabal rahmah sampai puncak. Dan cara penceritaan seterusnya membuat saya hanya terkebil-kebil. Tak bermaknakah umrah saya kalau tak memanjat segala bukit tu? Bukan ada dalam rukun pun melainkan Bukit Safa dan Marwah. Betul tak?

Begitulah....maka saya menjadi agak bimbang jika saya berada di golongan sebegitu.
Lagi pun, cerita umrah saya tak popular berbanding blogger tersohor yang lain.
Yang mampu saya tulis, saya share.
Lagi pun, biarlah gambar yang bercerita.

Hairan juga memandangkan yang komen di blog ni asyik orang yang sama je.
Macam takde readers lain pulak.
Perasaan? Poyo je rasanya ada follower sampai  2k lebih. hahaha...
Tapi Alhamdulillah....pengalaman umrah saya yang tak seberapa ini dibaca oleh silent reader yang memang kesukaannya hanya nak membaca saja.
Terima kasih juga kepada yang pm saya di FB dan yang menelefon bertanyakan tentang tips tips umrah.
Ada la jugak blog ni silent readers yang merupakan kawan-kawan baru saya.
Ingatkan takde. Ngee....
Selamat membaca la ye.

Nantikan sambungan kisah umrah saya yang melalut melancong ke Thaif tak pasal-pasal. hehe...



7 Comments

  1. biarkan saja sbb lain org,lain pengalaman serta ujian disana...yg bgtau dah buat umrah berapa kali,mcm nak menunjuk2 pulak..seolah nak 'ajar2' mereka yg baru pertama kali kesana...

    ReplyDelete
  2. aku suke baca pengalaman umrah ko...

    actually dr kata-kata ada terselit kejujuran kat situ...

    entah lah. manusia kot. memang suka bertanding...

    tapi aku just nak bagitau yang aku suka gaya penceritaan ko

    :)

    ReplyDelete
  3. Eh saya suka baca cerita umrah u.. teruskan menulis. Betul tu, silap ayat sikit, dah lari dari maksud sebenarnya kan. Takper, niat u yang penting :D:D

    ReplyDelete
  4. biarlah apa yg nak kata, yg penting nawaitu tu..
    kalau ada yg nak banding2kan tu,
    pedulikan je kak..

    Nur pun suka baca kisah umrah tu...
    lagi2 tgk gambar dari lensa akak...
    bila baca, berangan mgkin suatu hari nanti nur dapat kesana juga..
    InsyaAllah....

    ReplyDelete
  5. suka baca bla k.yana updates pasal umrah...:)

    ReplyDelete
  6. apa pun yang mereka katakan tentang diri kamu,biarkanlah.jgn samapi ianya membawa kesan kpd diri =) you know who you are.the exactly one.

    ReplyDelete
  7. bagus la share cik pun.. mmg bermanfaat pun boleh tarik minat rakan blogger yang belum pernah pergi umrah.. tp saya setuju... benda2 mcm ni kalau silap penceritaan akan mendatangkan ria'...ria' ni adalah syirik kecil yang rasulullah paling takut terjadi pada umatnya... so sama2 la kita istighfar banyak2 agar tak timbul perasaan sedemikian...

    Siggah Sini Ya - Terima Kasih |

    Collagen Powder | ESP – Soy Protein Isolate Powder | GLA Complex | Omega Guard | Vita-E Complex | B-Complex | Vita-Lea | Alfalfa Complex | OsteMatrix | VIVIX | Vita-Lea for Children | Chewable Vita-C 100mg | Zinc Complex | Lecithin | Nutriferon | Meal Shakes | Herb-Lax | Cinch Shake Mix | DTX Complex | Sustained Released Vita-C 500mg | Performance Maximum (Pure Hydration Drink) | Garlic Complex | Advanced Joint Health Tablet | Peppermint Ginger Plus | Cinch Energy Tea Mix | Caratomax | Herbal Blend Multi-Purpose Cream |

    ReplyDelete