Tuesday, 30 April 2013

Umrah 2013 - Part 9 Ziarah di Makkah

Assalamualaikum wbt....bismillah...

Alhamdulillah sepanjang berada di Mekah, ada 4 kali program ziarah untuk melihat tempat-tempat bersejarah dan tempat miqat berniat umrah di Tanah Halal.
Jarak yang semuanya adalah berjauhan memang mengundang air mata apabila mengenangkan perjuangan Rasulullah saw.
Jika di Madinah, masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah ialah masjid Quba yang jauhnya 5 km dari rumah baginda.
Tapi baginda tetap beristiqomah berulang alik ke masjid itu dengan cara berjalan kaki.
Sedang diri ini jarak hotel ke Masjidilharam pun tidaklah sejauh itu tapi sudah tidak tahan rasanya melangkah ulang-alik setiap waktu solat.
Ya Allah, terasa malunya diri ini......

Ziarah pada 3 April 2013 ini, kami sempat melawat muzium senibina dua masjid suci di Mekah.
Alhamdulillah rezeki dapat masuk sebab muzium ni tidak terbuka kepada awam melainkan disertai dengan surat kebenaran.
Ini ikut ikhtiar travel ejensi masing-masinglah.
Semasa lawatan kami ini, yang turut serta ialah Andalusia.

Tak sampai setengah jam pun kami dibenarkan berada dalam tu.
Makanya sampai kehabisan bateri kamera dibuatnya angkara saya dok snap gambar-gambar dan bahan pameran yang pernah menjadi sebahagian senibina masjid-masjid suci tersebut.
Hampir kesemuanya saya sentuh sampailah nak keluar baru perasan larangan menyentuh bahan-bahan pameran.
Selamaaat pak arab tu tak nampak. huhu....


 #Pintu masuk mengambil facade senibina Masjidilharam...



 #Masjidilharam akan sentiasa mengalami proses pembesaran masjid. Inilah rupanya Masjidilharam di masa akan datang yang kini sedang rancak proses pembesarannya dijalankan. 



 #Tidak tahulah bentuk sebegini akan bertahan selama berapa tahun.



 #sebabnya, masjid ini akan sentiasa mengalami tranformasi dari zaman dulu lagi. Dan yang makin canggih, di musim haji nanti akan ada pulak platform lain di mataf ini menjadikan ianya bertingkat. Masya Allah......sesiapa nak tahu, boleh tengok di youtube. 



 # Dua masjid yang paling indah di dunia...



 #Masjid Nabawi di suatu ketika dulu..



 #tangga kayu menuju ke mimbar...



















 #Makam Nabi Ibrahim...























 #al-Quran tulisan tangan mashaf Uthmani. Tidak pandai saya membacanya kerana ketiadaan baris. Bahasa Arab masa SPM tidak memberangsangkan. hehe...











 #habislah hotel-hotel cantik di keliling Masjid Nabawi akan diruntuhkan demi pembesaran masjid ini.



 #keratan rentas telaga air zam zam.



 #perkakas yang digunakan untuk mengangkut air zam zam termasuklah kulit kambing.




 #telaga air zamzam di sebelah Kaabah pada zaman dahulu..



 #sekarang ianya telah ditutup untuk pembesaran mataf.







 #penghargaan dari negara Malaysia.















 #mudahnya nak minum air zam-zam. Kat sini pun ada. 



 #guna kamera mak pulak. hehe...









Selepas melawat muzium, kami meneruskan perjalanan ke Hudaibiyah.
Sebelum tu, kami singgah melawat ladang unta yang punyalah banyak di sepanjang highway.
Elok je pintu coach terbuka, semerbaklah bau unta menyesakkan hidung.
Nasiblah kalian ni unik.
Maka saya pun seronok jugalah nak bergambar dengan 'mereka' ini.
Inilah contoh binatang yang sentiasa berasa cukup.
Kambing-kambing di sini pun begitu.
Tiada padang ragut, tiada sungai mengalir.
Tapi mereka hidup dengan seadanya.
Eh,... tetibe pulak rasa malu mengenangkan diri ini yang selalu banyak komplen.
Sesungguhnya ziarah dan umrah itu mendidik jiwa kepada yang mahu melihat dari mata hati.














 #Masjid Hudaibiyah.....tempat miqat umrah. Sesiapa yang nak buat umrah, boleh menyalin pakaian ihram di sini.



 #saki baki peninggalan bangunan di mana perjanjian Hudaibiyah berlaku. Perjanjian yang berat sebelah tu. Terlalu ramai orang di sini ketika ketibaan kami.



 #silau pemandangan.



#perjalanan pulang ke kota Mekah yang dihiasi padang pasir, bukit bukau berbatu.


Jauhnya perjalanan.
Bagaimana Rasulullah melalui perjalanan ini tanpa kenderaan laju yang berhawa dingin, tanpa jalan bertar yang lurus dan lancar..... demi mengembangkan syiar Islam.
Sedih lagi bila mengenangkan.





7 comments:

  1. Pengalaman indah seumur hayat. Moga dapat bersihkan diri dan memperolehi hikmah yang banyak disana untuk bekalan hidup dikemudian hari

    ReplyDelete
  2. mmg terasa jer nak pergi sana..huhu

    ReplyDelete
  3. Air zam-zam ada dimana2..bestnya..
    itulahkan..kita yg berhawa dingin ni pun kadang2 merungut...
    Nabi dulu lagilah susah....

    ReplyDelete
  4. Yana..puas akak menghayati setiap gambar2 tu....puas jugak menhayati langkah2 Yana disana...semuanya indah..namun menyebakkan dada...

    ReplyDelete
  5. mun ntah bile dapat gi sini..

    ReplyDelete