Thursday, 5 June 2014

Taiping Bandar Warisan

Assalamualaikum wbt...bismillah...

Kenapa Taiping mendapat pengiktirafan Bandar Warisan?
Mari sini saya nak cerita.
Taiping mendapat pengiktirafan sebagai Bandar Warisan apabila Majlis Perbandaran Taiping (MPT) menyenaraikan 31 bangunan dan tempat di bandar itu sebagai yang tertua di Malaysia.
Kiranya Bandar Taiping ni adalah daerah yang paling banyak nostalgia di negara kita.
Memang simpan banyak sejarahlah, senang cerita.

Pada saya, tempat paling best di Taiping mestilah Taman Tasik Taiping.
Kalau ke Taiping, Taman Tasik Taiping tu destinasi wajib singgah.
Cantik sangat kot Taman Tasik ni.
Rumput sentiasa subur menghijau, bersih pulak tu.
Menurut En. Mior dari MPT, sejak puluhan tahun dulu, Taman Tasik Taiping ini sentiasa bersih.
Mudah nak diselenggara, pokok-pokok pun tak banyak meragam.
Memang anugerah untuk penduduk Taiping dan MPT khasnya.


#From Taiping with Love...

Mana tak jatuh cinta, kau.
Romantik sesangat la Samanea Saman ni poonnnn....
Mari kita ucapkan syabas kat MPT yang telah menyelenggara pokok-pokok sejarah ini dengan baik.
Umur dah 135 tahun pun masih ganteng gitu. hahaha...


#Seronok dengar penerangan dari En. Mior mengenai Taman Tasik Taiping ni.

Pokok-pokok di sini semuanya ditanam dari biji benih, takde klon-klon macam pokok bandar zaman sekarang ni.
Hasilnya, ia lebih tahan, cantik dan berimune tinggi.
Susah anai-anai nak menyerang.
Untuk menjaga silara pokok ni, ia akan dipangkas selalu untuk pengeluaran daun-daun baru yang lebih segar dan rimbun.
Begitulah menurut En. Mior.
Ok. Sikit-sikit la ye.
Cerita detail kang jadi artikel DBP pulak. hehe...



#Ceritanya, pulau kat tengah tasik tu sama sebiji dengan sebuah pulau dan tasik di Scotland. Makanya gabenor di zaman penjajah dulu telah membina Taman Tasik ini dan dihadiahkan kepada isteri tersayang supaya dapat menghilangkan rindu ke kampung halaman di Scotland tu. Untungnyaaaa......


#kalaulah pokok-pokok ini boleh bercerita apa yang dilihatnya sepanjang 135 tahun...huhu..


#damainya. Beruntung orang Taiping ada Taman Tasik yang cantik macam ni.


#pandangan dari Majlis Perbandaran Taiping. Dekat sangat dengan hotel penginapan kami di Hotel Vistana Micassa tu.


Bersabar ye orang Taiping.
Kawasan lapang tu akan dijadikan dataran yang cantik macam dataran Shah Alam juga.
Macam-macam event akan dibuat di situ nanti.


#banyak yang pertama ada di Taiping.

Walau rasa agak terkilan kerana tak dapat naik ke Bukit Larut yang bersejarah tu, ada kelapangan lain akan saya cuba juga naik ke atas Bukit Larut tu.
Ternyata Taiping banyak destinasi menarik dan bersejarah.
Saya akan datang lagi dan lagi.....insyaAllah...




3 comments:

  1. pernah smp sekali..mmg cantik view situ...boleh ambik gmbr wedding ..:)

    ReplyDelete
  2. baru2 ni saya pergi lagi buat photoshoot kt sini untuk perkahwinan.. memamg cantik.. SHah ALam kena buat camni jugak kak

    ReplyDelete