Hikmah tadarus al- Quran

Assalamualaikum wbt...bismillah...

Alhamdulillah....Ramadhan 2015 ni saya berjaya menyertai kumpulan Tadarus Al Quran di tempat kerja saya. Berjaya juga menghadiri kursus Pembudayaan Al Quran yang menguji keberanian saya mengaji di depan sebegitu ramai orang. Alhamdulillah...


#google


Banyak yang saya pelajari. Tapi hikmah yang terbaik saya dapat dari bertadarus ialah keupayaan untuk bersabar tiap kali ditegur bacaan yang salah, bersabar dengan ahli group yang merangkak-rangkak membaca dan bersabar untuk istiqomah mengaji di bulan Ramadhan.

Apa yang menarik di dalam hikmah-hikmah itu, ialah rasa berlapang dada apabila ditegur kesalahan. Sepatutnya, rasa berlapang dada tu kena dibawa dalam kehidupan. Maksudnya, bukan setakat masa bertadarus je kau berlapang dada bila ditegur, tapi bila ada urusan hal lain pun samalah sepatutnya. Bukan sentap tak boleh ditegur. Haa...macam tu.

Tulisan ini bukan untuk yang membaca saja, tapi lebih untuk diri sendiri. Harap-harap lebih istiqomah beribadah menuju 10 hari terakhir di bulan Ramadhan ini. Semoga ibadah kita di bulan Ramadhan ini diterima dan kita dapat bertemu malam lailatulqadar yang dinanti-nantikan.



Terima kasih sudi baca.
Luv,



1 Comments

  1. Alhamdulillah, pasti tenang selesai habis tadarus. Pengalaman yang best kan? :D

    ReplyDelete