Tuesday, 20 December 2011

Cuti-cuti DURIAN

Akhirnya tiba juga musim durian yang dinanti-nanti. Walaupun sekarang nie rasanya sepanjang masa je ada buah durian di pasaran, harganya pun murah-murah...tapi yang dinanti-nantikan adalah buah-buah durian yang ditanam oleh arwah ayah saya (al-Fatihah..) di dusun itu gugur.

Memang la boleh beli di mana-mana sekarang ni....TAPI..

Adakah anda berjumpa durian yang bertangkai segar seperti ini? Sila jangan jeles.  ngeee.....

Itulah yang berbezanya. Durian memang mudah didapati, tapi percayalah. Feeling kutip sendiri durian yang gugur, berjaya makan buah durian hasil usaha penuh gigih membuka buah yang berkulit liat ------> adalah paling nikmat. Hehe..... 


Pemandangan dari pintu masuk dusun. Nasib baik ada jalan bertar sampai ke pintu pagar. Pondok atau 'dango' yang dipanggil orang Perak berada berdekatan pintu masuk ke dusun. Mak saya kutip-kutip durian lepas tu dihumbankan saja di atas pondok nie. (tak risau orang curi ke?). Nice.

Sebenarnya dusun nie lagi luas di depan nie. Tapi disebabkan tak cukup tangan nak mengangkut durian, tak dapat la nak snap-snap pokok-pokok yang tengah meriah berbuah. Pokok langsat pun banyak yang berbuah tapi tinggi sangat. Tak boleh nak kait-kait. Kena tunggu tukang panjat pokok yang sudi memanjat. Sekarang ni dah tak ramai yang nak buat-buat kerja kampung macam tu. Kalau ada rezeki, merasa la buah langsat tu.


Kesian pokok-pokok pisang kat bawah pokok durian nie. Habis tercedera kena timpa durian. Nak buat macam mana, daulat raja buah lagi besor. Hahaha...


Nampak tak 3 biji durian yang dah gugur tu? Jom kutiiipppp....


Kawan-kawan mak saya yang juga berjiran dusun. Meriah betul musim-musim buah nie. Ramai betul yang lalu lalang sambil bertegur sapa. Siapa lalu kat jalan tu masa mak saya ada kat situ, ada la rezeki yang dapat ditumpang. Bersedekah banyak-banyak. Musim depan berbuah lagi banyak-banyak. Mudah-mudahan.


Bukan lagi pemandangan yang menyelerakan tetapi meletihkan. Kena kopek semua durian nie kat dusun jugak. Kalau bawak balik rumah kang, kena uruskan kulit pulak. Lagi letih nak buat kerja dua kali.


Yang terbaik, masuk dalam bekas. Ini khusus untuk buat lempuk atau tempoyak. Hello, tempoyak yang asli dan sedap, diperbuat daripada durian terbaik. Bukan yang dah tak elok apatah lagi dicampur dengan buah pisang. Ada paham ka incekk???


Yang tak berapa elok, diletakkan dalam plastik. Nak buat apa? Bagi ayam makan. Ada siapa-siapa tak percaya ke? Nasib le. Terlupa nak snap gambar ayam-ayam mak saya makan durian. Kalau tak, konfem jadi gambo wordless wednesday saya yang dah berminggu-minggu tak letak. :)


Perghhh....


Perghhh........ lagi..


Perghhh....lagi dan lagi.... (ish...teringin la pulak..huhu)



7 comments:

  1. Fiqa....memang sedap. Nih yg teringat2 balik bila tengok gambar nie.. :)

    aunty...boleh. Jom ikut akak balik Jumaat nih. Ronda2 Kuale jom!

    ReplyDelete
  2. dapat cium bau tempoyak je kat opis..huhuhu..:)

    ReplyDelete
  3. Mamatasnim...memang nak bawak durian pi opis, tapi nak buat mcm mana, balik kg naik kete kecik...muat2 orang dengan beg je. adehhh... (kalaulah ada Hilux ke...Storm ke....beshhh...)

    ReplyDelete
  4. aduh...terliur tengok gambar durian..dahlah cantik isi dia..confirm sedap n manis ni..nak!!!

    ReplyDelete
  5. Aduhhhh...yana...teringin niiii...camnooo...

    ReplyDelete