KePerCayaaN

Kesian Amsyar. Dulu, masa aku kecik2/zaman sekolah rendah, bukan aku explore flora fauna kampung aku je, kampung sebelah pun aku redah jugak. Kadang2 sampai melepasi byk kampung. Punya jauh la aku pergi bermain dgn kenkawan dah mcm dora explorer jer dah. Hahaha..

Tapi itu dolu2. Zaman di mana anak si polan si polan, satu kampung kenal. Tak kisah sgt pon mak bapaknya. Time Maghrib jer mesti balik rumah. Pastu, zaman tu takde lagi kisah culik bebudak ke, budak hilang ke....rasa selamat je. Aku pon masa tu takut hantu jer la pun. Tu pasal boleh merayau jauh2 tu. Time Maghrib je baru balik. Hehe... 


Kalau nak tido rumah kenkawan pon mak kasi. Tp yg best fren2 je la. Best betul. Lepak main ramai2 tepi bendang, tepi sungai, tepi kebun getah tepi tali air sambil main masak2. Selalunya masak Maggie. Hahaha....


Tapi itu dolu2. Mak aku sporting bab itu. Lagipon aku nak main apa, mana ada internet time tu. So, kena explore sendiri je la. Tiba masa aku pulak jadi mak... semua apa yg aku buat di zaman kanak2 aku dulu tu adalah very big NO. Bukan sbb duduk kat bandar je dah konfem sumer benda tu tak boleh dibuat, tapi bila balik kampung pun aku tak bagi. Especially tepi sungai rumah mak aku tu. Rasa bimbang serba serbi. 


Jadinya, Amsyar hanya bermain di tingkat rumah kami je. Tak berani aku nak lepaskan dia bermain kat taman permainan kat area rumah aku tu. Kalau pergi sekolah pun berteman dgn kakak2 sepermainan merangkap anak2 jiran. (oh ye....Amsyar agak glemer di kalangan gadis2 kat blok aku tu...ekeke..) Risau aje aku nie. Asik rasa tak percaya jer dgn keselamatan Amsyar.


Tapi kan....dalam masa mak aku percayakan aku pegi jenjalan sendiri masa kecik2 dulu, mak aku tak pernah bagi kepercayaan utk dukung anak sedara aku. Dah darjah 5 pun mak tak kasi dukung. Dia kata, "jatuh anak orang nanti". Ish....geram jer aku. Kenapa la sgt tak percayakan aku. Huhu...


Makk....tengok nie. Amsyar baru 6 tahun tapi dah dukung adiknya yg baru berusia 8 bulan. 


Menjerit Opah kalau tengok gambo nie....hahaha....

0 Comments