Tuesday, 8 March 2011

AyahKu

Masa kecik2 dulu selalu kena marah dgn ayah sbb mandi sungai selagi tak Maghrib, selagi itu la tak balik. Maklum le, syok sgt berendam...berenang2...kutip siput, kutip kijen (tak tau eja camne sbb bahasa Perak) kutip remis. Kalau air Sg Perak tu surut, mak pulak buat rumbu....sorry gambo takde.

Tp korang boleh imagine la benda tu adalah tumbuhan2 liar yg ada kat tepi2 sungai tu, diikat besar2 pastuh dipancang dgn kayu kat persisiran tepi sungai. Biarkan rumbu tu semalaman, pagi esoknya boleh tuai hasil. Aku dgn adik2 aku tukang pegang kain jaring, pastuh mak akan goncang rumbu tu atas kain yg kitorg pegang td.

Haaaa....mcm2 hasil yg jatuh atas kain tu. Ada ikan belang(selalunya buat hiasan dlm botol kecik), ikan tilan (ikan nie kulit dia tebal sket, so kena salai dulu sblm buang kulit, pastuh boleh masak rendang sama dia...sedaappp...hehe) ikan puyu, ikan seluang sesat (ikan nie suke b'kumpulan) & paling byk sekali udang sampah. Kutip udang nie ler yg paling best,tau. Dah tuai sumer hasil rumbu, balik rumah nnti mak masak rendang pedas /pais udang2 tu. Sedap wehhh....tambah2 ada gulai tempoyak ikan lawang (patin)...

Berbalik pd citer ayah tadi, dia cukup tak suka kami adik beradik mandi sungai lama2. Nak buat mcm mana, zaman tu mandi sungai la paling bahagia. Balik sekolah agama jer terjun sungai. Balik sekolah agama jer terjun sungai, mana nak layan kartun2 nie. Tak minat pun dgn Voltron, SheRa ke...HeMan ke....hahaha...

Satu hari tu dia jerit suruh balik, kitorang tak naik2 jugak dari sungai tu, apa lagiii.....zuuuppppp!! ayah libas galah sampan dia kat kitorang. Nasib baek tak kena.  Terus lari sekuat hati balik rumah....ekekeke...bebudak ler katakan... "kambing pun tau balik reban sebelum maghrib," kata ayah. memang kambing2 ayah mcm tu pun. Sebelum maghrib dah masuk reban. hehe...

Ayah dan hasil tangkapannya. Ikan lawang.
(foto terakhir arwah ayah)


Ayah aku nie seorang yg tak banyak cakap. Nape la aku tak macam dia. Mulut nie asik nak bercakap jer.....kalau semua paham apa yg aku cuba sampaikan tu tak apa la jugak. Selalunya sering jadi mangsa salah faham.....huhu. Tak pelah......naseeebbb.....sob sob.

9 Mac 2011 nie genap 8 tahun arwah ayah pulang ke rahmatullah. Segala kenangan bersama arwah ayah akan tetap di ingatan selagi hayat dikandung badan. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yg beriman dan dicucuri rahmat. AlFatihah........

1 comment:

  1. alfatihah buat arwah ayah awk eh .. doakan la dia sentiasa agar aman disana

    ReplyDelete