TegHuiH = TeRuS

Dah tengok citer Hantu Kak Limah Balik Rumah? Best, kan? Sebelum nie aku tak pernah layan movie2 Mamat Khalid tu. Bukan apa, aku susah sikit nak faham lawak dia. Tapi citer hantu Kak Limah nie aku layan la pulak. Bukan sbb yg berlakon jadi hantunya Kak Dalima org kampung aku tu, tapi ceritanya mmg best. Rasanya, ini movie terbaik Mamat Khalid kot.

Mesti semua yg tengok ingat perkataan 'ce citer...ce citer ' dgn 'kite bakor jer' ... ce di situ bermaksud 'cuba'. Perak agak unik sikit loghatnya. Kalau belah2 Perak Tengah mcm daerah 
Parit, Bota  perkataan yg berhuruf 'a' di belakangnya disebut 'e' mcm kita sebut huruf e dlm perkataan epal. 'Nak ke mane tu?' Sila sebut sekarang! Kelakar, kan? Ekeke..

Tapi kalau area Kuala Kangsar, Sungai Siput, Ipoh dll, huruf 'a' kat hujung perkataan disebut mcm orang Selangor jugak. Saye, die, bile... biasa la tu kan. Cuma, loghat Perak nie byk guna huruf ghain jawi tu. Kalau ada huruf 'r' di awal/tgh2 tengah2 perkataan tu, siap la. Jadi la deghaih = deras, 
ghebut=rebut dll. Nanti kalau ada citer best dgn vocab2 Perak nie aku buat entry lagi.

Nie aku nak citer pasal Amsyar. Satu hari tu, aku bebelkan dia pasal apa aku tak ingat dah. Entah macam mana, terkeluar la perkataan teghuih kat dia. 

Terus dia cakap, "Mama, bukan teghuih la, terus!" Aik?? Nyampuk pulak, siap sound2 aku pulak tu. Ini sudah lebey...terus aku jawab. "Mama bukan orang Selangor. Mama orang Perak." Nak tau budak kecik nie menjawab lagi? Dia kata, "Mama bukan orang Selangor, Mama orang Islam!" Punya nak menang sampai lari topik. LOL......

 

0 Comments