Saturday, 18 January 2014

Memetik lada hitam

Assalamualaikum wbt...bismillah..

Cuti panjang jom lepak2 baca novel.
Malas nak keluar jalan-jalan rasanya.
Minggu lepas dah balik kampung siap pergi Penang, ko.
Konon2 nak naik Bukit Bendera tapi malang untuk ke ke berapa kali dah.
Maintenance la pulak.
Alahai, entah bila nak merasa naik tak tahulah.
Kecewa punya pasal, tak singgah pun cari nasi kandaq.
Terus gerak ke Kulim ziarah adik-beradik yang disayangi.

Takde aktiviti apa pun selain makan-makan.
Malam tu juga balik ke Kuala Kangsar.
Akibatnya, Amsyar demam.
Tu la, gigih sangat ke Penang hari tengah panas terik.

Di kampung, dapat la merasa penghujung musim durian..
Mak saya siap simpankan durian sedap belakang rumah tu.
Merasa la jugak sebiji dua.

Balik kali ni juga ada aktiviti baru.
Kutip lada hitam!
Tak pernah-pernah tau mak ada tanam sepokok lada hitam.
Tak sangka merimbun dan lebat pulak tu.

#hoih...lebat betul. Tak payah ke Sarawak nak feeling petik lada hitam. Hehe...

Pokoknya macam pokok sirih je.
Mana la nak sangka ada pokok lada hitam tepi rumah mak saya tu.
Sebelah pokok lada hitam ni ada pokok anggur.
Meriah juga daunnya.
Harap-harap buahnya nanti meriah juga.
Tak payah tunggu pergi Turki nak merasa petik buah anggur. Hehe...

#inilah rupa lada hitam sebelum hitam. Hitam tu sebab kena jemur. Dapat la sebesen besar saya petik.


Mujur mak saya rajin tanam macam-macam pokok.
Sayur petik keliling rumah je.
Saya pulak sebatang pokok pun takde even dalam pasu.
Adeh laaa.....tangan panas ni.
Pokok takmo hidup.
Boleh bagi alasan ni tak? Hahaha....


12 comments:

  1. Replies
    1. ha'ah...mmg mcm daun sirih. Tu yg buat dekk je. Time nak petik baru tau yg tu pokok lada hitam. hehe

      Delete
  2. bestnyer rumah macam ada kebun.
    tak yah nak g kedai dah beli.
    hiiii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki kalau rajin bercucuk tanam. :)

      Delete
  3. Aku pernah nmpak lada hitam ni di tanam oleh mertua aku.. melilit kat batang kayu bulian.


    Nong andy

    ReplyDelete
  4. oo..gitu rupa buah lada hitam..
    kiranya kena jemur sampai kering la yea...

    ReplyDelete
  5. kena leraikan..pastu jemur ..pastu tumbuk..pasrtu masak daging grg lada hitam..ayam lada hitam..

    ReplyDelete
  6. wah bestnyer Yana..nk minta benih dia blh tak

    ReplyDelete
  7. wah bestnyer Yana..nk minta benih dia blh tak

    ReplyDelete