Percutian ke Sabah - Part 11 (Kota Kinabalu)

Assalamualaikum wbt...
Bismillah...

Hari terakhir kami di Kota Kinabalu masa dihabiskan dengan shopping kat Pasar Filipina dan ronda-ronda tempat menarik di Kota Kinabalu. Haihh...betul-betul rasa tak cukup masa. Nasib baiklah pada hari sebelumnya dah survey dulu barang-barang yang nak dibeli untuk dibawa balik ke Semenanjung. Makanya dapat jimat sikit masa pada pagi tu sebab terus tuju kedai yang dah set nak pergi je.

Mula-mula pergi ke tempat hasil laut yang dikeringkan. Nama pendek, ikan masin. hehe...
Macam-macam harga ada, tau. Pandai-pandalah menawar untuk harga terbaik. Kat sini saya memborong ikan bilis. Harap-harap boleh tahan setahun. hahaha...


Macam-macam hasil laut ada. Pilih je la. Memang puas hati sebab semuanya nampak berkualiti.



Tengok harga dia! Pitammmsss...


#aiyyooo....manyak gemuk ini gamat! Memang besor. Scary pulak tengok bentuk dia. hahaha...



Sebelah ikan masin, kedai jual jajan-jajan femes kat Sabah nun. Kuih cincin dan amplang. Makanya tertunailah hasrat di hati yang teringin nak angkut kuih cincin banyak-banyak bawak balik. Kan dekat pasar Nabalu hari tu tinggal sebungkus je? Haaa....kat Pasar Filipina ni, nak angkut berguni bawa balik pun takpe. Amplang saya tak minat. Kuih cincin, berbungkus-bungkus saya beli kat sini.



Lepas tu cari set mutiara, ye. Adalah pelik kalau pergi ke Sabah tak beli mutiara. Kat sini saya belikan mak dan mak mertua saya gelang mutiara warna pink lembut. Sama sebijik. Adil, kekdahnya. Pastu gelang untuk Qisya dan saya seutas seorang. Jadik la ye. Tapi dapat jugak la present dari encik hubby, gelang dan cincin mutiara kelabu yang diikat suasa. Tq hasben! Awal beno dapat hadiah anniversary. hehe....



Dah habis shopping, gerak menuju ke destinasi yang idamkan. Pemandangan menuju ke sana amatlah mengasyikkan. Wehh...serius cantiklah Sabah ni.



Pohon nyior yang melambai-lambai. ecewahh...



Pohon rhu yang menari gemalai. Ecewaahhh.......




Akhirnyaa...... tada! Inilah dia Menara Tun Mustapha atau Menara Yayasan Sabah. Ini destinasi wajib singgah sebab sejak zaman sekolah, kalau nak menggambarkan Sabah, mesti ada bangunan ni. Kalau tak tunjuk bangunan ni macam tak sah. Macam tu la saya, kalau tak singgah dan bergambar dengan bangunan Menara Tun Mustapha ni umpama lawatan saya ke Sabah tak sempurna. Poyo tak? Kah kah kah.....
Suka ati laa...yang penting mocik dah sampai dan puas ati gilak! ngeee....


Destinasi seterusnya sebelum ke Terminal 2, kami singgah lepak di Pantai Tanjung Aru. Mak aiii, kemain panjang la pantai Tanjung Aru ni sampai ada 3 kawasan. Kami pilih yang hujung berhampiran resort apa entah. Tak ingat la pulak. Memang sunyi je kat sini.


Dulu-dulu segan beno nak tepek gambo sendiri, sekarang ni hentam la labuuu...... hahaha. Cuaca agak mendung. Tu yang gambar-gambar pun nampak sendu je. Nak edit tak berkesempatan, ye. Mocik busy. Ini pun menggagah taip sementara nak pergi tunggu ke tapak projek trek basikal.



Pada saya, pantai Tanjung Aru ni tak bersih sangat. Tak berapa selera nak mandi kat sini.



Seekor ikan todak yang tersadai. Yang ni kecik je. Macam mana kalau besar dan banyak? hmmm...terbayang cerita Melaka dilanggar todak la pulak. huhu...


Dah puas lepak di Pantai Tanjung Aru, kami pun bergerak ke Terminal 2 Airport. Rupanya ada 2 terminal kat KK ni. Untuk airAsia, guna Terminal 2. Kecik la airportnya pun... Tapi ada juga kedai yang menawarkan pembukusan hasil laut. Kalau nak bawa lobster balik, singgah dulu kat sini.


Memang kecik dan kedai pun tak banyak tapi masih boleh shopping saat-saat akhir kat sini sebab harga mutiara yang ditawarkan lebih kurang sama je dengan yang terdapat di Pasar Filipina.
Flight pukul 5.20 ptg. Akhirnya tamat juga perjalanan kami di Sabah. Babai Sabah. Nanti jumpa lagi, ye. Sobs sobs....

Part - 10
Part - 12
* bersambung...




8 Comments

  1. Hehehe besttt... Ehhh melaka ke spore yg kena langgar todak? Ape2 pon serious 10 tahun x ke sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki....betul la. Singapura. Hahaha...silap la pulaakkk...

      Delete
  2. mahal ye shark fin tu...tp ada org beli ye..hehe

    ReplyDelete
  3. teringin nak pergi sekali lagi sabah.. aritu pergi tak sempat melawat banyak tempat.
    kita dulu suka tempek gambar dalam blog tapi sekarang semakin tak kuasa pulak hahahaha.. terbalik

    ReplyDelete
  4. boleh bagi no hp En Don tak?

    ReplyDelete
  5. Ye .sy pun nk mntk no phne en don..

    ReplyDelete