Friday, 21 October 2016

Percutian ke Bukittinggi dan Padang - Part 8

Assalamualaikum wbt....salam sejahtera...

Sepanjang perjalanan di Bukittinggi, saya paling asyik melihat pemandangan desa yang sangat indah. Itu sebab orang Minang pandai menulis gamaknya. Dah la rajin, merantau dijadikan budaya, Bukittinggi adalah destinasi yang paling terpelihara kebersihannya. Saya tak bimbang nak makan dari jualan warung tolak di tepi-tepi jalan tu.





Subhanallah....cantiknya pemandangan. Saya akan berbesar hati jika berpeluang kembali ke sini.


Perjalanan diteruskan ke Danau Singkarak. Tasik yang kedua terbesar di Sumatera selepas Danau Toba di Medan. Jika Danau Toba sangat popular dengan ikan pora-poranya, Danau Singkarak pula sangat popular dengan ikan bilihnya yang sangat sedap. Memang bersaiz ikan bilis yang kita biasa nampak. Cuma besar sikit.


Ikan bilih yang dijual ini sudah siap digoreng. Rasanya memang rangup dan sedap sekali. Tak percaya, cubalah rasa dulu kalau anda singgah di sini. Tapi harganya memang terkejut sikitlah. hihi...



Pemandangan Danau Singkarak... :)


Sempat tengok surau lama yang masih utuh di semasa perjalanan ke Padang. Senibina yang sangat unik dan menarik.



Sampai di Padang, sudah menghampiri 8 malam. Jom dinner dulu di Restoran Kubang Hayuda yang sangat popular martabak yang pelbagai.



Saya mencuba mee rebus di restoran ini. Unik sikit sebab ada keropok malinjau dan acar timun dan cili padi. Air semestinya jus sirsak. Favourite saya. :)



Waahh...kemain anak-anak Lela. Happy je.

Seterusnya, perjalanan mencari hotel penginapan kami di Padang agak mencabar sedikit sebab Dedek (supir kami) tak pasti hotelnya yang mana satu. Berpusing-pusing jugalah kami mencari hotel Edotel Minangkabau tu. :)

Rupa-rupanya Hotel Edotel Minangkabau ni terletak di dalam sekolah! Patut payah nak jumpa. hahaha...

Tapi memang tak kecewa menginap di hotel ini. Sangat-sangat luas! Bilik ni memang sangat sesuai duduk beramai-ramai. Selesa betul untuk kami yang cuma bertiga.







Super luas kan? Main aci kejor pun boleh dalam ni.



Malam sebelum tido tu, kami makan martabak mesir yang kami beli di kedai makan tadi. Memang sedap. Pencicahnya adalah kuah kicap dan cili api berbawang. Unik rasanya. Kemain tido dalam kekenyangan. hihihi..


*bersambung....

No comments:

Post a Comment