Tuesday, 16 December 2014

Percutian ke Yogyakarta / Jogja - Part 7 (Candi Plaosan)

Assalamualaikum wb...bismillah...

Hari kedua mari teruskan menambah ilmu walaupun kepenatan sudah mula menjengah rasa. Selepas makan dan solat, Mas Slamet membawa kami ke Candi Plaosan. Candi ni dekat je dengan Candi Prambanan yang sangat popular tu. Lebih kurang 1 km je dari Candi Plaosan ni. Tapi disebabkan kami membuat keputusan untuk tidak masuk ke Prambanan angkara tiket Unesco yang mahal bebeno tu, lepak di Candi Plaosan je la. 

Candi Plaosan ni adalah candi kembar. Candi Plaosan Lor (Utara -  menggambarkan tokoh-tokoh perempuan) dan Candi Plaosan Kidul (Selatan - menggambarkan tokoh-tokoh lelaki). Ini dikira candi cintan cintun juga ni. Sebabnya candi ini dibina oleh Maharaja Rakai Pikatan yang beragama Hindu untuk isterinya yang beragama Buddha. Candi-candi di Yogyakarta ni ada yang untuk agama Buddha dan Hindu. Bezanya  candi Buddha ada stupa. Cuma nampak lebih kurang sama kerana ada persepakatan agama di antara Hindu dan Buddha pada zaman itu. 

Tidaklah dapat saya nak tulis nama prasasti-prasasti  Mataram kuno ini. Kemain panjang la nama masing-masingnya pun... Dalam bahasa sanskrit pulak tu. Lap peluh nak menaip ni. hehe... Cukuplah kita tahu, orang dulu-dulu ni sangat mengagungkan cinta. Kalau saya berada di situ ketika saya dah tahu, mesti touching kot. Konsepnya, kau cinta orang...kau cinta Tuhan. Macam tu la juga untuk sesiapa yang belum temu jodoh tu, cintailah Allah dulu supaya Allah temukan dengan orang yang cinta Dia juga. Eh?? Tetibe... hahaha...



Berusia lebih 1000 tahun, lumrahnya tiada yang kekal. Runtuhan-runtuhan candi di Plaosan ini bagaimanalah gamaknya kalau sempurna, ye. Ni kalau Unesco ambil alih jugak, habislaahh. Mahal pulak la harga tiket nak masuk ke sini.




Nampak beno muka letih masing-masing. huhu...




Inilah warna tanah Jogja. Hasil dari gunung Merapi. Persekitaran candi-candi terpaksa selalu dibersihkan daripada debu volkanik kerana ia boleh merosakkan batu bahan binaan candi.




Macam mana nak susun balik ni? Hadoii.....sayangnya..




Saya masih hairan bagaimanalah orang zaman dulu membina semua ini. Ukuran tepat dan boleh dibina sempurna tanpa autocad. Kerdilnya rasa dengan ilmu Allah yang sangat luas.



Kami tak berani masik pun. Tengok dari luar sahaja. Ada patung Buddha juga di dalam candi ini.



Papan keterangan di Candi Plaosan Lor. Semua patung adalah berbentuk patung perempuan.




Dari Candi Plaosan ni boleh nampak Candi Prambanan iaitu candi untuk agama Hindu. 




Sinetron di Jogja. hehe....



Ini la kerja kitorang kat sini. Nak masuk tak berani. Ambil gambar je la. 




Vintage la sangat. 

Balik dari Candi Plaosan, bertolak pulang ke Malioboro terus. Ronda-ronda dulu jalan Malioboro sambil beli barang sikit-sikit. Hilangkan lelah sambil minum-minum di sebuah restoran ala Secret Recipe yang cantik betul interior designnya. Macam resort. Tapi tu la, tak bersnap pulak gambarnya. Balik hotel, makan maggie je. Konsep percutian bajet kononnya. Gitu la adanya. Jimat selagi boleh jimat. hehe..

Jogja - Part 8
Jogja - Part 6

*bersambung....

5 comments:

  1. melancong kat tempat orang ni memang excited! walaupun bila ingat balik, Malaysia much better :) hahahaha

    ReplyDelete
  2. Cantik nya candi ni... cuba bayangkan kalau depa ambik batu batan tu untuk buat masjid yg lebih kurang macam rupa candi tu kan boleh... cuma dalamnya orang solat lah bukan sembahyang... nanti kalau pegi lagi ke Jogja mesti nak pegi candi ni...

    ReplyDelete
  3. Salam.
    Blh tak yana emailing itinerary ke yogja utk 4h 3m sbb akak nk ke sana okt ni. Email kn ke zainuramaidin@yahoo.com.my akak xnk guna agen. First time nk belajar backpackers. Tq

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami dapat bagi harga yang berpatutan tentunya dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga tidak mengikat, kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

    1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

    11.15-11.45 airport
    11.45-12.15 goto localresto
    12.15-13.00 lunch
    13.00-13.30 go to hotel c/in
    13.30-14.30 istirahat sejenak di hotel
    14.30-15.15 go to pusat kerajinan gerabah kasongan
    15.15-16.00 kasongan
    16.00-16.30 goto parangtritis
    16.30-17.30 parangtritis
    17.30-18.15 go to pusat kerajinan kulit manding
    18.15-19.00 manding
    19.00-19.30 go to local resto
    19.30-20.00 dinner
    20.00-20.30 drop hotel

    2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

    08.00-09.30 go to borobudur
    09.30-10.30 borobudur
    10.30-11.30 goto local resto
    11.30-12.00 lunch
    12.00-13.00 go to lava tour merapi
    13.00-14.30 lava tour merapi
    14.30-15.30 menuju chocolate monggo
    15.30-16.00 chocolate monggo
    16.00-16.15 go to masjid mataram kotagede
    16.15-17.00 masjid mataram kotagede
    17.00-17.15 menuju pusat kerajinan perak kotagede
    17.15-18.00 pusat kerajinan perak kotagede
    18.00-18.30 menuju local resto
    18.30-19.00 dinner
    19.00-20.00 drop hotel

    3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

    08.30-09.00 go to kraton
    09.00-10.00 kraton
    10.00-10.15 go to tamansari
    10.15-11.30 tamansari
    11.30-12.00 go to local resto
    12.00-12.30 lunch
    12.30-14.00 goto goa pindul
    14.00-15.00 cave tubing goa pindul
    15.00-16.00 goto indrayanti beach
    16.00-17.00 indrayanti beach
    17.00-18.00 goto bukit bintang
    18.00-19.00 bukit bintang
    19.00-19.30 dinner @bukit bintang
    19.30-20.30 drop hotel

    4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
    tba c/out hotel
    tba drop airport

    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete