Jalan-jalan cari makan di Kemaman, Terengganu

Assalamualaikum wbt...bismillah...

Walau dah berkali-kali ke Terengganu, saya belum meletakkan entri pasal Terengganu di dalam blog ni. Percutian ke Kemaman sempena menghantar pengantin hari tu, wajiblah mencari destinasi jalan-jalan cari makan di Kemaman, ye dak? Kalau tak cari yang terbaik, memang rugilah jawabnya. Dah alang-alang sampai, jom kita jalankan misi jalan-jalan cari makan  ni.


Pintu gerbang masuk ke Terengganu dari arah Cherating, Pahang. Mentang-mentang Kemaman ni hanya bersempadan je dengan Cherating, menginap di Pahang dinner dan breakfast kami di Terengganu. Kemain, kau. hahaha....

Apa yang paling menarik di Kemaman? Mestilah makanan hasil lautnya seperti keropok lekor, satar, pais, otak-otak dan gorengan celup tepung yang super lazat dan hanya terdapat di Terengganu. Destinasi paling wajib pergi ialah Warung Aziz Satar ni. Macam-macam ada nak bagitau. Walaupun makanan ni jenis minum petang, kami jadikan dinner je sebab dah sampai ke Warung Azizi Satar ni selepas waktu maghrib. Alhamdulillah, tak begitu ramai orang masa kami sampai. Puas hati kejap order itu, kejap order ini....adoyaiii....semua nak try.

Alamatnya seperti berikut :
Kampung Geliga Cik Akob, Cukai, Terengganu, Malaysia

Konsepnya layan diri. Pilih je makanan laut yang nak digorengtepungkan. Tak pun beli je yang dah siap bergoreng. Harganya mengikut berat, ok. Lagi berat ambil, lagi mahal la nak kena bayar.


Papa-papa mithali diorang ni. hehe...


Lega masa ni tak ramai orang. Boleh membising dan makan dengan senang hati. ekekke..


Haaa....nampak? Sila pilih mana yang berkenan di hati. Gerenti tak kecewa.


Paling feveret. Sotong celup tepung. Kebabom rasanya...


Satar yang femes dan otak-otak. Sebelahnya ada ketupat palas. Satar di Warung Aziz ini paling kecik kot saiznya. Tapi rasanya memang mabeles la. Terbaik! Otak-otak pun kecik ciput je. Tapi 100% ikan. Nampak kepingan isi ikan tu.


Yang tadi dah habis kena serbu, order sotong celup tepung yang lain pulak. huhu... apesal sedap sangat niihhh?


Keropok lekor paling tidak boleh dilupakan, tau. Wajib. Yang saya lupa nak snap, gambar ikan kembung celup tepungnya. Walawehhh...memang terbaik! Garing di luar, berjus di dalam. Ikannya lembut berjus tapi garing di luar. Macam mana nak citer, eh?? Alaa...bayangkan je la. hahaha...

Seterusnya tempat sarapan pagi yang terbaik di Kemaman. Ini haa.... Kedai Kopi Hai Peng. Memang penuh la. Nak datang makan kat sini, sila datang awal. Makanan seperti nasi dagang dan nasi lemak ikan tersangatlah cepat habis.

Alamatnya seperti berikut :

Alamat Hai Peng Kopitiam / Kedai Kopi Hai Peng :-
3753, Jalan Sulaimani
Chukai
24000 Kemaman
Terengganu
No. Telefon : 09 - 859 7810
Emel : haipeng40s@yahoo.com
Waktu operasi : dari pukul 6:45 pagi hingga pukul 6:00 petang


Memang legend la kedai kopi Hai Peng ni. Warisan puluhan tahun. Buat kopi sendiri pulak tu.


Antara kuih tradisional Terengganu. Kuih paung yang seperti kuih bom ni berintikan ikan. Sedap nak bagitahu. Nanti u ols boleh cuba. Kuih sebelahnya tak pasti pulak namanya.


Walaupun Kedai Kopi Hai Peng ini kedai kopi bangsa Cina, makanan popular Terengganu seperti Nasi Dagang turut dijual. Nasi lemak ikan pula, tak sempat snap. Teruja sangat nak makan sampai lupa nak ambik gambar. hehe..


Menu utamanya mestilah set roti bakar, air kopi yang dibuat sendiri dan roti kukus. Memang terbaik!


Pekat kemain kopinya. Saya memesan kopi ais. Sekarang ni tengah jadi pencinta kopi ais. Haruslah di mana-mana pun order kopi ais je. :D

Sanggup beli bawa balik. Dah sedap katanya...


Inilah roti kukus tu. Memang sedap sangat roti kukus yang lembut gebu ni berintikan butter dan kaya. Wajib cuba, tau.

Keropok lekor terbaik pula, kami membeli keropok Cap Intan. Waahhh....keropok Cap Intan ni memang sangat-sangat saya rekomen. Kalau u ols sampai ke Terengganu, wajib angkut balik keropok Cap Intan ni.

Alamatnya seperti berikut :

 Rumah Muraj Alor Jambu, No. 281, Wakaf Tengah, 21030, Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia.


Kalau tak jumpa kedai ni, silalah call terus nombor telefon seperti di papantanda.


Saya sebagai pencinta keropok, memang rasa geraaam je nak beli banyak-banyak buat stok. Tapi masalahnya tiada tempat nak simpan. Mana muat peti ais nak tumpang simpan keropok lekor kami yang ramai ni. huhu...


Sedapnya makan keropok lekor panas-panas.huhu... Memang best jalan-jalan cari makan di Kemaman. Memang memenuhi citarasa tekak saya yang cerewet jugalah bila tiba bab makan. Terbaik! Berapa kali dah saya taip terbaik. Beria-ia nau promot macam la saya dapat angkut keropok free. hahaha..

Sekian review saya di beberapa tempat makan best di Kemaman. InsyaAllah repeat. Cita-cita nak mencandat sotong katanya. Moga tercapai hendaknya. Aamiin..


Terima kasih sudi baca.
Luv,


3 Comments

  1. alahai..lamanya xg terengganu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. apalagi...tahun ni masukkan dalam list. hehe...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete