Thursday, 11 February 2016

Ronda-ronda ke Kuala Terengganu dan Kemaman

Assalamualaikum wbt...bismillah...

Alang-alang dah berada di Kemaman, adik-adik ipar ajak pergi ke Kuala Terengganu jalan-jalan. Jom je la kita ni. Lama dah tak ke Kuala Terengganu katanya. Walau pun hujan agak lebat disulami hujan renyai, gigih betul nak ronda-ronda ke Kuala Terengganu. Siap lalu ikut jalan tepi laut. Nak tengok kebesaran Allah, kata adik ipar saya. :)


Hujan renyai tidak mengganggu perjalanan.


Singgah di Kijal beli lemang dan kuih kapit gulung.


Di Kerteh, tengok Petronas sambil lalu. Katanya malam kat sini cantik. Banyak lampu.


Yang ni best. Singgah di Rantau Abang. Waahhh...layan ombak besar dan angin kuat ni dulu. Katanya di sini tempat shooting filem Merong Mahawangsa.


Anakanda berdua dah makin gelap sebab berjemur mandi kolam.


Tepek sikit gambo tengah berjimba-jimba. hehe..


Singgah beli air jagung dan jagung bakar. 


Sampai di Marang, tengok banyak wau berterbangan berhampiran pusat wau. Lepas tu dekat Masjid Ustaz Hadi Awang, ternampak ramai anggota unit amal. Rupa-rupanya ada perjumpaan tahunan. Patut meriah.


Sculpture hidupan laut. Geram teringat idaman mencandat sotong.


Katanya harga makanan di Kuala Terengganu adalah mahal. Tapi jangan risau, masih ada yang menjual pada harga ekonomi.


Singgah solat di masjid terapung.

Selesai solat, gerak terus ke Pasar Payang. Banyak perubahan nampaknya.


Nampak tak photog kecik tu? hahaha..


Inilah Pasar Payang yang nostalgia tu. Syurga membeli-belah di Terengganu. Di sini saja, berlaku kejadian handbag muflis. hahaha...


Dinner di Restoran Tenang ni. Makanannya biasa-biasa saja. Best lagi di Kemaman. hehe...


Perjalanan pulang ke Kemaman, kami menggunakan laluan lebuhraya pantai timur (LPT 2). Memang gelap gelita jalannya. Tak nampak apa yang ada di kiri kanan jalan. Ramai kata laluan ni beralun, memang betul pun. Kena hati-hati, ya.

Singgah sebentar di RnR Paka. Sunyi betul. Baru ada satu je gerai yang beroperasi. Tak apalah. Yang penting terang-benderang. Kalau lampu malap je, memang scary la nak singgah. huhu..


Esok paginya, jalan-jalan ke pasar Chukai pulak. Waahh... macam-macam ada. Tujuan ke sini, nak membeli selimut. Hahaha.....beli selimut? Ya, tak tipu. Unik sikit oleh-oleh untuk diri sendiri ni. Bosan dengan sutera. Dah jadi baju, malas nak seterika la pulak. So, kali ni tak beli sutera. Beli selimut lagi best.


Kuih-muih tradisional Terengganu. Colourful gitu.


Cantiknya susunan buah-buahan yang dijual. Semua nampak segar. Geraaam je tengok. Saya beli buah longan yang isi tebal tu. RM12 sekilo.


Ok. Yang ni bukan kat Terengganu tapi di RnR Temerloh. Sedapnya gulai tempoyak ikan baung dan udang galah.... jahat tau dok tayang2. hahaha...



Terima kasih sudi baca.
Luv,


No comments:

Post a Comment