Monday, 23 April 2012

Rezeki itu Urusan Allah SWT

Hidup penuh cabaran.
cabaran sebagai ibu bekerja dan buat pula perniagaan kecil-kecilan sebagai contoh.
cabaran dengan apa yang kita buat satu cabang.
cabaran bertemu orang yang pelbagai karenah satu cabang yang lain pula.
semua itu dugaan.
nak tak nak kena bersabar.
nanti balik rumah, silalah mengadu pada Allah panjang-panjang.
luahkan sampai lega.

sekarang saya melalui frasa ini.
melihat anak-anak membesar depan mata.
memikirkan keperluan mereka.
memikirkan keselesaan dan kebahagiaan mereka.
segala-galanya tentang masa depan mereka.
ia adalah sesuatu yang tak pernah terlintas di fikiran saya semasa saya masih remaja.
mahu pun semasa saya sudah bekerja sampailah saatnya menjadi seorang ibu.
tak sangka perasaan ini amat berat.
hanya ibu-ibu yang tahu.

waahh....
intro adalah panjang berjela.
tetiba pulak mengenangkan kehidupan ketika jari menyentuh keyboard. haha.
abaikan.

ceritanya macam gini,
tadi saya berjumpa customer bangsa lain yang pertama.
Indian girl.
comel gitu.
bertanya itu ini tentang Catalyst setelah membeli sekotak VCO dan Collagen.
alhamdulillah rezeki hari ini.

macam mana saya berjumpa dia?
ini yang saya nak ceritakan.
jumaat lepas seperti biasa saya pergi ke tapak jualan.
penat tu usah katalah sebab seharian saya dan kawan2 opis sibukkan persediaan 5S.
waktu rehat pun tawaf Alam Sentral cari barang-barang.
itu yang petang tu ting tong kejap.
memang asyik banyak kali fikir nak pergi berniaga  ke taknya.
tapi akhirnya saya pergi.

agak malang di waktu Maghrib itu.
surau bergerak yang selalu disediakan di tapak niaga tak kelihatan.
apabila ditanya kepada penganjur, surau tak dapat dihantar.
rosak di tengah jalan.

saya bertanyakan sesiapa yang ingin solat ke masjid negeri.
tiada sesiapa.
selepas meminta kakak depan gerai saya tengokkan gerai saya,
menapaklah saya sendirian ke masjid negeri dalam kesuraman cahaya lampu jalan.
nak lalu ikut jalan pintas lagilah tak berani.
gelap sangat.
biarlah jauh tapi ada cahaya.

macam-macam saya fikirkan.
tahulah masjid negeri.
nak solat pun jenuh menapak jauh.
panjat tangga bertingkat-tingkat punyalah tinggi  ke ruang solat muslimah.
nak solat pun dah rasa termengah-mengah.

saya mendengar azan di gerai tadi terus gerak ke masjid.
tapi mula solat pukul 8.05 malam.
bayangkan berapa lama masa yang diambil untuk sampai.
dan saya hanya harapkan pada masa itu supaya Allah permudahkan urusan saya.
ketika betul-betul di hadapan pintu masjid itulah telefon saya berbunyi.
panggilan dari gadis India itu.
memesan VCO dan Collagen.

see?
saya terasa dibayar cash untuk sedikit usaha menjaga solat saya.
tiba-tiba rasa semangat itu datang.
seperti ada bisikan untuk tidak berputus asa.
dan malam itu bertambah lagi seorang ejen saya.
alhamdulillah...



p/s: ok. dah alang-alang cerita pasal Catalyst nie, silalah telefon saya di 019-2764682 jika sudi menjadi ejen. Margin keuntungan adalah tinggi, tau.

#minyak kelapa dara dalam bentuk softgel. Panggil VCO je senang. hehe..


p/s 2 : terima kasih Nuffnang atas pertambahan 2 BE. :)




3 comments:

  1. ~alhamdulillah rezeki datang tanpa kita sangka :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. Hendak sribu daya, enggan sribu dalih kan. Apapun, yg pnting kita usaha. Tp msti time tu syok sgt3 dh dpt planggan.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...rezeki dari DIA.. :)

    ReplyDelete