Monday, 9 April 2012

Tindih lepas tu rempuh

Kisah ni dalam tahun akhir 90-an.
masa tu saya dan adik-adik saya tinggal bersama kakak saya di Kulim.
rumah kakak saya di Kulim tu betul-betul berada di simpang tiga.
rumahnya mengadap jalan lurus ke bawah bukit.
kata orang, rumah di simpang tiga nie tak elok.
jadi laluan makhluk halus.
tak tahulah betul atau taknya.
tapi sepanjang tinggal di rumah tersebut, kami semua memang selalu kena gangguan.
termasuklah mak saya yang sekali-sekala datang melawat rumah anak-anak.

Tapi kakak saya tak suka nak dengar cerita-cerita kena kacau ni.
maklumlah, rumah dia kan.
mesti la bengang jugak dia.
dia yang susah payah bayar duit rumah, cukai pintu..
tetiba ada pulak yang menumpang duduk free pastu kuat menyakat .
errr....maksud saya, makhluk2 halus tu la.
bukan kitorang, hehe.

So, saya nak cerita insiden yang terkena pada adik-adik saya.
cerita ini diceritakan oleh adik-adik saya iaitu Paksu dan Chik.
adik bongsu saya yang kami suka panggil dia Paksu masa tu masih belajar di Butterworth.
jadi, bila kelas malam kadang-kadang dia balik lewat.

pada satu malam tu, dia balik lewat dan kami semua dah tidur.
dalam pukul 12 lebih dah masa tu.
Paksu cerita, semasa dia membuka pintu rumah, tiba-tiba dia dirempuh oleh bayangan lembaga hitam yang besar.
terkejut dia masa tu.
itu takpelah.
dia ingat perasaan dia je kot.
so, dia masuk rumah dan siap-siap nak tidur kat bilik dia di belakang.

esoknya Chik pula bercerita pada kami.
malam tadi semasa Paksu balik kelas tu, dia kena tindih.
langsung tak boleh nak gerak.
baca ayat kursi pun tak boleh.
dan-dan bunyi motor Paksu masuk pagar rumah, tiba-tiba badan dia tak rasa dah kena tindih.
dan elok je masa tu Paksu nak buka kunci pintu depan,
pintu bilik dia (bilik utama) terbuka sendiri.
'klik!' pintu bilik dia terbuka sedikit.
perghhh.....siap ada bunyi.

dan bila dengar cerita Paksu tadi,
tahulah kami yang Paksu kena rempuh malam tadi tu bukan perasaan dia je.
dia betul-betul dirempuh oleh makhluk yang mengganggu Chik rupa-rupanya.
sabo je la kami dengan makhluk-makhluk nie.
kalau taknak percaya, semua dah kena.
sampai mak tengah basuh kain pun kena kacau.
siap main flush-flush pulak dia.

Banyak tau cerita pasal rumah ni.
Tak padan dengan rumah teres 1 tingkat.
Cerita mistik dia mengalahkan rumah banglo kena tinggal berpuluh tahun.
huhu...
apa pun, rumah ini sangat banyak sangat kenangannya.
kakak sulung saya pun dah menjual rumah ni.
kalau rajin, saya cerita lagi. okeh?
tata.



7 comments:

  1. yana...tadi kat blog acik erna pun cerita pasal kisah seram jugak...hehe..akak bkn berani sgt citer2 mcm ni..

    ReplyDelete
  2. terbaek....citer la lg...besh2.

    ReplyDelete
  3. terbaek....citer la lg...besh2.

    ReplyDelete
  4. siap main flush2 lagik makhluk tu ye...hihi

    ReplyDelete
  5. part pintu terbukak sendiri tu sangat2 menyeramkan..pergh

    ReplyDelete