Wednesday, 1 April 2015

Percutian ke Yogyakarta / Jogja - Part 9 ( Taman Sari dan Parangtritis)

Assalamualaikum wbt.. bismillah...

Tak sangka ramai nak bercuti ke Jogja. Oleh itu, kenalah sambung lagi cerita walau pun tanpa gambar yang sepatutnya. Ini pun adalah ihsan kawan-kawan. Dari henpon saya, satu album Jogja dah lenyap angkara henpon buat hal. Sampai hilang mood saya dibuatnya untuk hapdet. Mau tak sedih, untuk kenangan kot. huhu...

Takpe, teruskan cerita di Jogja sempena berhari raya GST 1 april. :D

Dari henpon diorang, yang ado banyaknya gambar selfie je la. Sila abaikan tayangan lobang hidung ni. Yang jadi tumpuan ialah bumbung cantik tu. Kemasnya ukiran bersadur emas tu. Cantik, kan?



Kompleks Keraton ni sangatlah besar . Umpama kotak di dalam kotak, memang jadi banyak pintu la jawabnya. Ini salah satu pintu. Tak ingat dah pintu belah mana. Dah lama sangat punya cerita. hahaha...

Ok. Kat dalam Taman Sari ni, ia merupakan bekas taman istana yang berkeluasan 57 hektar. Kemain besar lagi tamannya. Tempat Sultan dan familia bermandi-manda kat sini. Tapi sekarang ni yang tinggal hanya sedikit saja binaannya.



Alkisahnya, Sultan akan ushar gundik mana yang berkenan untuk mandi bersama beliau di sebuah kolam yang istimewa dan terasing di sebalik menara tu dengan cara membaling bunga dari atas menara kepada gundik yang dia berkenan tu. So, boleh la mandi secara berdua-duaan saja.


Ini bilik persalinan putera dan puteri sultan di taman sari ini. Pintunya rendah dan tempat bercermin pula menggunakan tempayan yang rendah. Kekdahnya, putera dan puteri jawa ini mestilah menjadikan sifat rendah diri sebagai falsafah hidup. Tak boleh sombong-sombong, gitu.



Yang ni pula laluan bawah tanah dari istana ke Taman Sari ini.

Gambar-gambar pun dah takde, cerita pun pendek je la, kan? Seterusnya kitorang bergerak ke pantai Parangtritis. Pantai berbisik katanya. Sebelum sampai ke pantai Parangtritis tu, kami menyinggah dulu di gumuk pasir. Punyalah luasnya gumuk pasir ni menandakan angin di pantai Parangtritis amatlah kuat.


Seksi-seksi pulak gambar kat sini. Bahaye! hahaha...


Sampai je Parangtritis, kami naik bendi ni sorang satu. Kos bergantung pada jarak. Kami ambil jarak yang sederhana jauh. 50k rupiah untuk satu bendi dan pengiring. Seronok juga naik bendi ni. Macam race kuda pulak rasanya. haha.....

Pantai Parangtritis memang cantik, nak bagitau u ols. Tetibe feeling berlakon sinetron! Habis masa bershooting je la kitorang kat sini. Ini ada 3 keping je ye. Tengok banyak-banyak kang boleh muntah ijo pulak. kih kih kih....





Tinggi kami lebih kurang sama. Yang berbeza, saya yang makin melebor. Sob sobs...

Balik dari Parangtritis ni, kami ronda-ronda lagi jalan Malioboro. Rasa jugalah sate yang dijual di  tepi jalan tu. Memang tak sedap sebab perap dengan kicap je. Nasib baik perut tak meragam.



*bersambung...




4 comments:

  1. Seronoknya merantau melihat alamciptaanDia..

    ReplyDelete
  2. 3 dara yg pakai seluar corak yg sama kehekhkeh..

    ReplyDelete